Ulikskap for alle
Filmatiseringa av braksuksessen til Thomas Piketty er ein heisatur av ein historietime.
Frå traileren til dokumentarfilmen basert på boka til Thomas Piketty.
DOKUMENTAR
Regi: Justin Pemberton
Kapitalen i det 21. århundre (Orig.tittel: Capital in the Twenty-First Century)
Med: Thomas Piketty, Kate Williams, Francis Fukuyama
Forfattaren sjølv er med på manuset til ein intens film som ligg på SF Anytime / Viaplay. Trådane i den tjukke boka er samla i ein film på lagom lengde med tallause synsinntrykk og ein talestraum frå forskarar og skribentar som formar forteljinga om den økonomiske historia som har skapt verda i dag.
Hardkøyr
Filmen opnar med fransk føydalisme og revolusjon. Han fyk vidare til det industrialiserte Storbritannia på 1800-talet og inn i den første verdskrigen med påfølgjande USA-sentrert verdsøkonomi. Dei engelskspråklege dominerer filmen, med franske Piketty som unntak. Slik blir filmen prega av perspektiv som anglofile nordmenn er vane med. Vi får eit fint knippe intervjuobjekt. I tillegg til store namn som Francis Fukuyama og Joseph Stiglitz er Kate Williams, Suresh Naidu og Rana Foroohar nokre av fagfolka med god formidlingsevne som får ordet.
Visuelt tyr filmen lite til trauste talande hovud. Filmklipp og arkivfoto bombarderer oss effektfullt, men nokre animasjonar er overflødige. Drivet er drygt, men godt. Ein bør stille med konsentrasjonsevne og notatblokk. Historietimen er kjekk. Som dokumentarfilm slektar han på Spirit of ‘45 av Ken Loach og Inequality for All av Jacob Kornbluth, båe frå 2013.
Historisk rim
Eg spolerer neppe spenninga om eg avslørar at Ronald Reagan og Margaret Thatcher er skurkar. Det mest oppsiktsvekkjande for meg var eksperimenta til åtferdspsykologen Paul Riff, som med Monopol viser kor kjipe vi alle blir av tilfeldig rikdom. Urovekkjande er det òg å høyre Foroohar frå Financial Times seie om Tyskland på trettitalet at Hitler skulle gjera Tyskland storslage igjen.
No står vi i ei tid der stadig fleire er «sjølvtilsette». I mange land tyder det no å svelte heime eller møte batong og sjukdom på gata. Frå stova her heime finansierer vi tur til verdsrommet for Jeff Bezos à la Elysium.
For Foroohar handla den opphavlege ideen til Adam Smith heller om å støtte sjappa på hjørnet i ein kapitalisme lik Livet er vidunderlig av Frank Capra. Vi er i ei anna tid no. Piketty er retteleg redd historia skal rime.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DOKUMENTAR
Regi: Justin Pemberton
Kapitalen i det 21. århundre (Orig.tittel: Capital in the Twenty-First Century)
Med: Thomas Piketty, Kate Williams, Francis Fukuyama
Forfattaren sjølv er med på manuset til ein intens film som ligg på SF Anytime / Viaplay. Trådane i den tjukke boka er samla i ein film på lagom lengde med tallause synsinntrykk og ein talestraum frå forskarar og skribentar som formar forteljinga om den økonomiske historia som har skapt verda i dag.
Hardkøyr
Filmen opnar med fransk føydalisme og revolusjon. Han fyk vidare til det industrialiserte Storbritannia på 1800-talet og inn i den første verdskrigen med påfølgjande USA-sentrert verdsøkonomi. Dei engelskspråklege dominerer filmen, med franske Piketty som unntak. Slik blir filmen prega av perspektiv som anglofile nordmenn er vane med. Vi får eit fint knippe intervjuobjekt. I tillegg til store namn som Francis Fukuyama og Joseph Stiglitz er Kate Williams, Suresh Naidu og Rana Foroohar nokre av fagfolka med god formidlingsevne som får ordet.
Visuelt tyr filmen lite til trauste talande hovud. Filmklipp og arkivfoto bombarderer oss effektfullt, men nokre animasjonar er overflødige. Drivet er drygt, men godt. Ein bør stille med konsentrasjonsevne og notatblokk. Historietimen er kjekk. Som dokumentarfilm slektar han på Spirit of ‘45 av Ken Loach og Inequality for All av Jacob Kornbluth, båe frå 2013.
Historisk rim
Eg spolerer neppe spenninga om eg avslørar at Ronald Reagan og Margaret Thatcher er skurkar. Det mest oppsiktsvekkjande for meg var eksperimenta til åtferdspsykologen Paul Riff, som med Monopol viser kor kjipe vi alle blir av tilfeldig rikdom. Urovekkjande er det òg å høyre Foroohar frå Financial Times seie om Tyskland på trettitalet at Hitler skulle gjera Tyskland storslage igjen.
No står vi i ei tid der stadig fleire er «sjølvtilsette». I mange land tyder det no å svelte heime eller møte batong og sjukdom på gata. Frå stova her heime finansierer vi tur til verdsrommet for Jeff Bezos à la Elysium.
For Foroohar handla den opphavlege ideen til Adam Smith heller om å støtte sjappa på hjørnet i ein kapitalisme lik Livet er vidunderlig av Frank Capra. Vi er i ei anna tid no. Piketty er retteleg redd historia skal rime.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida