Freds ballade
Ein ny film fortel om mennesket og musikaren Fred Hersch.
Fred Hersch hamna i koma for ti år sidan, men kom attende til musikken.
Foto frå filmen: Martin Zeman
Film
Regi: Charlotte Lagarde og Carrie Lozano
The Ballad of Fred Hersch
USA 2016
For ti år sidan fall jazzpianisten Fred Hersch i koma. Det skulle ta to månader før han vakna att, og då var han hjelpelaus. Hendene var ubrukelege. Hersch tok til å lure på om han hadde mista musikken for godt. Spørsmålet var om han kom til å leve.
Dokumentarfilmen The Ballad of Fred Hersch minner sjåaren om at kunsten utspelar seg, og vert laga, midt i eit menneskeliv, idet livet utfaldar seg, med sine tidvis dramatiske omstende. Hersch kom sakte til hektene og tilbake til musikken. Filmen følgjer musikaren idet han gjer seg klar til ei sceneoppsetjing, «My Coma Dreams», på nyåret 2011.
Ein sentral artist
Like viktig er det at vi får godt med tid til å verte kjende med historia til Hersch. Meir enn 30 plater har han laga, og han er ein sentral artist i jazzens amerikanske etterkrigshistorie, noko musikkritikar David Hadju og pianist Jason Moran begge minner oss om i små intervju i filmen.
Fokusert og lågmælt
Likevel er det nok «fluge-på-veggen»-opptaka som med rette står i sentrum i The Ballad of Fred Hersch, som no er tilgjengeleg på nett, etter ei rekkje festivalvisningar dei siste par åra. Hersch var den første jazzmusikaren som fortalte om både den homofile legninga si og at han var HIV-smitta, tidleg på 1990-talet – han har levt med aids. Nokre knappe private opptak av tida då Hersch var lengst nede av sjukdom, og sambuaren Scott Morgan tok vare på han, er svært gripande. Det er også sterkt når Hersch, etter å ha laga magi ved tangentane, tek til å leggje pilledosane sine utover stovebordet framføre kamera, med flygelet i bakgrunnen.
Det vert tidleg klart at Hersch sjølv ønskjer å sleppe oss tett på. Tidleg i filmen finn vi han i baksetet i ein bil saman med perkusjonist Richie Barshay, og vegen går gjennom gatene i heimbyen til pianisten, Cincinatti i Ohio, der han minnest tidlege, formative år i ein jazzklubb, før vi endar opp heime hos mor til Hersch, Florette Hoffheimer. Det kunne jo fort ha vorte kleint, men det vert det ikkje. Hersch verkar avslappa og deler raust, men fatta, si eiga historie, og både filmskaparane og artisten veit godt kvar dei skal setje streken.
Heldigvis får vi høyre han spele, både på scenen og i studio, med og utan trio, og åleine ved tangentane heime i stova. Det har vore viktig at ikkje mennesket Hersch skulle ta plassen til musikaren Hersch. Slik har The Ballad of Fred Hersch vorte ein fokusert, lågmælt film, om identitet, sjukdom, og musikk – storleikar som har vore uløyseleg kveila saman i Herschs liv.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Filmen er tilgjengeleg på nettsida www.fredherschfilm.com. Fred Hersch spelar solokonsert under Oslo Jazzfestival 16. august.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Film
Regi: Charlotte Lagarde og Carrie Lozano
The Ballad of Fred Hersch
USA 2016
For ti år sidan fall jazzpianisten Fred Hersch i koma. Det skulle ta to månader før han vakna att, og då var han hjelpelaus. Hendene var ubrukelege. Hersch tok til å lure på om han hadde mista musikken for godt. Spørsmålet var om han kom til å leve.
Dokumentarfilmen The Ballad of Fred Hersch minner sjåaren om at kunsten utspelar seg, og vert laga, midt i eit menneskeliv, idet livet utfaldar seg, med sine tidvis dramatiske omstende. Hersch kom sakte til hektene og tilbake til musikken. Filmen følgjer musikaren idet han gjer seg klar til ei sceneoppsetjing, «My Coma Dreams», på nyåret 2011.
Ein sentral artist
Like viktig er det at vi får godt med tid til å verte kjende med historia til Hersch. Meir enn 30 plater har han laga, og han er ein sentral artist i jazzens amerikanske etterkrigshistorie, noko musikkritikar David Hadju og pianist Jason Moran begge minner oss om i små intervju i filmen.
Fokusert og lågmælt
Likevel er det nok «fluge-på-veggen»-opptaka som med rette står i sentrum i The Ballad of Fred Hersch, som no er tilgjengeleg på nett, etter ei rekkje festivalvisningar dei siste par åra. Hersch var den første jazzmusikaren som fortalte om både den homofile legninga si og at han var HIV-smitta, tidleg på 1990-talet – han har levt med aids. Nokre knappe private opptak av tida då Hersch var lengst nede av sjukdom, og sambuaren Scott Morgan tok vare på han, er svært gripande. Det er også sterkt når Hersch, etter å ha laga magi ved tangentane, tek til å leggje pilledosane sine utover stovebordet framføre kamera, med flygelet i bakgrunnen.
Det vert tidleg klart at Hersch sjølv ønskjer å sleppe oss tett på. Tidleg i filmen finn vi han i baksetet i ein bil saman med perkusjonist Richie Barshay, og vegen går gjennom gatene i heimbyen til pianisten, Cincinatti i Ohio, der han minnest tidlege, formative år i ein jazzklubb, før vi endar opp heime hos mor til Hersch, Florette Hoffheimer. Det kunne jo fort ha vorte kleint, men det vert det ikkje. Hersch verkar avslappa og deler raust, men fatta, si eiga historie, og både filmskaparane og artisten veit godt kvar dei skal setje streken.
Heldigvis får vi høyre han spele, både på scenen og i studio, med og utan trio, og åleine ved tangentane heime i stova. Det har vore viktig at ikkje mennesket Hersch skulle ta plassen til musikaren Hersch. Slik har The Ballad of Fred Hersch vorte ein fokusert, lågmælt film, om identitet, sjukdom, og musikk – storleikar som har vore uløyseleg kveila saman i Herschs liv.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Filmen er tilgjengeleg på nettsida www.fredherschfilm.com. Fred Hersch spelar solokonsert under Oslo Jazzfestival 16. august.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida