Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Freds ballade

Ein ny film fortel om mennesket og musikaren Fred Hersch.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Fred Hersch hamna i koma for ti år sidan, men kom attende til musikken.

Fred Hersch hamna i koma for ti år sidan, men kom attende til musikken.

Foto frå filmen: Martin Zeman

Fred Hersch hamna i koma for ti år sidan, men kom attende til musikken.

Fred Hersch hamna i koma for ti år sidan, men kom attende til musikken.

Foto frå filmen: Martin Zeman

2842
20180713
2842
20180713

Film

Regi: Charlotte Lagarde og Carrie Lozano

The Ballad of Fred Hersch

USA 2016

For ti år sidan fall jazzpianisten Fred Hersch i koma. Det skulle ta to månader før han vakna att, og då var han hjelpelaus. Hendene var ubrukelege. Hersch tok til å lure på om han hadde mista musikken for godt. Spørsmålet var om han kom til å leve.

Dokumentarfilmen The Ballad of Fred Hersch minner sjåaren om at kunsten utspelar seg, og vert laga, midt i eit menneskeliv, idet livet utfaldar seg, med sine tidvis dramatiske omstende. Hersch kom sakte til hektene og tilbake til musikken. Filmen følgjer musikaren idet han gjer seg klar til ei sceneoppsetjing, «My Coma Dreams», på nyåret 2011.

Ein sentral artist

Like viktig er det at vi får godt med tid til å verte kjende med historia til Hersch. Meir enn 30 plater har han laga, og han er ein sentral artist i jazzens amerikanske etterkrigshistorie, noko musikkritikar David Hadju og pianist Jason Moran begge minner oss om i små intervju i filmen.

Fokusert og lågmælt

Likevel er det nok «fluge-på-veggen»-opptaka som med rette står i sentrum i The Ballad of Fred Hersch, som no er tilgjengeleg på nett, etter ei rekkje festivalvisningar dei siste par åra. Hersch var den første jazzmusikaren som fortalte om både den homofile legninga si og at han var HIV-smitta, tidleg på 1990-talet – han har levt med aids. Nokre knappe private opptak av tida då Hersch var lengst nede av sjukdom, og sambuaren Scott Morgan tok vare på han, er svært gripande. Det er også sterkt når Hersch, etter å ha laga magi ved tangentane, tek til å leggje pilledosane sine utover stovebordet framføre kamera, med flygelet i bakgrunnen.

Det vert tidleg klart at Hersch sjølv ønskjer å sleppe oss tett på. Tidleg i filmen finn vi han i baksetet i ein bil saman med perkusjonist Richie Barshay, og vegen går gjennom gatene i heimbyen til pianisten, Cincinatti i Ohio, der han minnest tidlege, formative år i ein jazzklubb, før vi endar opp heime hos mor til Hersch, Florette Hoffheimer. Det kunne jo fort ha vorte kleint, men det vert det ikkje. Hersch verkar avslappa og deler raust, men fatta, si eiga historie, og både filmskaparane og artisten veit godt kvar dei skal setje streken.

Heldigvis får vi høyre han spele, både på scenen og i studio, med og utan trio, og åleine ved tangentane heime i stova. Det har vore viktig at ikkje mennesket Hersch skulle ta plassen til musikaren Hersch. Slik har The Ballad of Fred Hersch vorte ein fokusert, lågmælt film, om identitet, sjukdom, og musikk – storleikar som har vore uløyseleg kveila saman i Herschs liv.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Filmen er tilgjengeleg på nettsida www.fredherschfilm.com. Fred Hersch spelar solokonsert under Oslo Jazzfestival 16. august.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Film

Regi: Charlotte Lagarde og Carrie Lozano

The Ballad of Fred Hersch

USA 2016

For ti år sidan fall jazzpianisten Fred Hersch i koma. Det skulle ta to månader før han vakna att, og då var han hjelpelaus. Hendene var ubrukelege. Hersch tok til å lure på om han hadde mista musikken for godt. Spørsmålet var om han kom til å leve.

Dokumentarfilmen The Ballad of Fred Hersch minner sjåaren om at kunsten utspelar seg, og vert laga, midt i eit menneskeliv, idet livet utfaldar seg, med sine tidvis dramatiske omstende. Hersch kom sakte til hektene og tilbake til musikken. Filmen følgjer musikaren idet han gjer seg klar til ei sceneoppsetjing, «My Coma Dreams», på nyåret 2011.

Ein sentral artist

Like viktig er det at vi får godt med tid til å verte kjende med historia til Hersch. Meir enn 30 plater har han laga, og han er ein sentral artist i jazzens amerikanske etterkrigshistorie, noko musikkritikar David Hadju og pianist Jason Moran begge minner oss om i små intervju i filmen.

Fokusert og lågmælt

Likevel er det nok «fluge-på-veggen»-opptaka som med rette står i sentrum i The Ballad of Fred Hersch, som no er tilgjengeleg på nett, etter ei rekkje festivalvisningar dei siste par åra. Hersch var den første jazzmusikaren som fortalte om både den homofile legninga si og at han var HIV-smitta, tidleg på 1990-talet – han har levt med aids. Nokre knappe private opptak av tida då Hersch var lengst nede av sjukdom, og sambuaren Scott Morgan tok vare på han, er svært gripande. Det er også sterkt når Hersch, etter å ha laga magi ved tangentane, tek til å leggje pilledosane sine utover stovebordet framføre kamera, med flygelet i bakgrunnen.

Det vert tidleg klart at Hersch sjølv ønskjer å sleppe oss tett på. Tidleg i filmen finn vi han i baksetet i ein bil saman med perkusjonist Richie Barshay, og vegen går gjennom gatene i heimbyen til pianisten, Cincinatti i Ohio, der han minnest tidlege, formative år i ein jazzklubb, før vi endar opp heime hos mor til Hersch, Florette Hoffheimer. Det kunne jo fort ha vorte kleint, men det vert det ikkje. Hersch verkar avslappa og deler raust, men fatta, si eiga historie, og både filmskaparane og artisten veit godt kvar dei skal setje streken.

Heldigvis får vi høyre han spele, både på scenen og i studio, med og utan trio, og åleine ved tangentane heime i stova. Det har vore viktig at ikkje mennesket Hersch skulle ta plassen til musikaren Hersch. Slik har The Ballad of Fred Hersch vorte ein fokusert, lågmælt film, om identitet, sjukdom, og musikk – storleikar som har vore uløyseleg kveila saman i Herschs liv.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Filmen er tilgjengeleg på nettsida www.fredherschfilm.com. Fred Hersch spelar solokonsert under Oslo Jazzfestival 16. august.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis