Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Musikalsk chiaroscuro

Finst det likskap mellom verka til den flamske barokkmålaren Theodoor van Loon og musikken i samtida hans?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Matteus’ martyrium» (ca. 1600) av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610).

«Matteus’ martyrium» (ca. 1600) av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610).

«Matteus’ martyrium» (ca. 1600) av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610).

«Matteus’ martyrium» (ca. 1600) av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610).

1808
20190301
1808
20190301

CD

Ymse komponistar:

The Ear of Theodoor van Loon

Huelgas Ensemble;
dir.: Paul Van Bevel. Cypres 2018

Huelgas Ensemble tek her utgangspunkt i ein biletkunstnar, flamlendaren Theodoor van Loon, og lèt seg inspirera av kva denne kan ha høyrt av musikk og – ikkje minst – kva påverknad den klingande kunsten hadde på biletkunsten hans. Van Loons måleri ber preg av dramatiske kontrastar mellom lys og skugge, teknikken me kallar chiaroscuro (eller clair-obscur), som han lærte å kjenna under studieopphalda sine i Roma, der han kom i kontakt med målarskulen etter den skilsetjande barokkmålaren Caravaggio. (Van Loon blir gjerne kalla «den fyrste flamske caravaggisten».) Høyrer me noko liknande i musikken? Lat oss prøva – med utgangspunkt i eit av dei finaste stykka på plata.

Chiaroscuro er dynamikk mellom lys og skugge, ein teknikk som skaper djupn i rommet og intensiverer fokuset. Den åttestemmige madrigalen Chiudesti i lumi Armida av Domenico Mazzocchi (1592–1665) er typisk for byrjinga av 1600-talet, då komponistane for fyrste gong noterte dynamikken, altså tonestyrken, i notane, til dømes piano og forte. Men Mazzocchi gjekk lenger – han var mellom dei fyrste som føreskreiv crescendo («gradvis sterkare») og decrescendo («gradvis svakare») i verka sine, noko som gjer dynamikken meir plastisk.

Med litt fantasi tykkjer eg Huelgas Ensembles tolking får fint fram generelle stilistiske samsvar mellom kunstartane. Men der dirigenten Paul Van Bevel, som har skrive omslagsteksten, freistar å knyta spesifikke måleri til einskildkomposisjonar, strekkjer ikkje fantasien min heilt til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Ymse komponistar:

The Ear of Theodoor van Loon

Huelgas Ensemble;
dir.: Paul Van Bevel. Cypres 2018

Huelgas Ensemble tek her utgangspunkt i ein biletkunstnar, flamlendaren Theodoor van Loon, og lèt seg inspirera av kva denne kan ha høyrt av musikk og – ikkje minst – kva påverknad den klingande kunsten hadde på biletkunsten hans. Van Loons måleri ber preg av dramatiske kontrastar mellom lys og skugge, teknikken me kallar chiaroscuro (eller clair-obscur), som han lærte å kjenna under studieopphalda sine i Roma, der han kom i kontakt med målarskulen etter den skilsetjande barokkmålaren Caravaggio. (Van Loon blir gjerne kalla «den fyrste flamske caravaggisten».) Høyrer me noko liknande i musikken? Lat oss prøva – med utgangspunkt i eit av dei finaste stykka på plata.

Chiaroscuro er dynamikk mellom lys og skugge, ein teknikk som skaper djupn i rommet og intensiverer fokuset. Den åttestemmige madrigalen Chiudesti i lumi Armida av Domenico Mazzocchi (1592–1665) er typisk for byrjinga av 1600-talet, då komponistane for fyrste gong noterte dynamikken, altså tonestyrken, i notane, til dømes piano og forte. Men Mazzocchi gjekk lenger – han var mellom dei fyrste som føreskreiv crescendo («gradvis sterkare») og decrescendo («gradvis svakare») i verka sine, noko som gjer dynamikken meir plastisk.

Med litt fantasi tykkjer eg Huelgas Ensembles tolking får fint fram generelle stilistiske samsvar mellom kunstartane. Men der dirigenten Paul Van Bevel, som har skrive omslagsteksten, freistar å knyta spesifikke måleri til einskildkomposisjonar, strekkjer ikkje fantasien min heilt til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis