Musikalsk chiaroscuro
Finst det likskap mellom verka til den flamske barokkmålaren Theodoor van Loon og musikken i samtida hans?
«Matteus’ martyrium» (ca. 1600) av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610).
CD
Ymse komponistar:
The Ear of Theodoor van Loon
Huelgas Ensemble;
dir.: Paul Van Bevel. Cypres 2018
Huelgas Ensemble tek her utgangspunkt i ein biletkunstnar, flamlendaren Theodoor van Loon, og lèt seg inspirera av kva denne kan ha høyrt av musikk og – ikkje minst – kva påverknad den klingande kunsten hadde på biletkunsten hans. Van Loons måleri ber preg av dramatiske kontrastar mellom lys og skugge, teknikken me kallar chiaroscuro (eller clair-obscur), som han lærte å kjenna under studieopphalda sine i Roma, der han kom i kontakt med målarskulen etter den skilsetjande barokkmålaren Caravaggio. (Van Loon blir gjerne kalla «den fyrste flamske caravaggisten».) Høyrer me noko liknande i musikken? Lat oss prøva – med utgangspunkt i eit av dei finaste stykka på plata.
Chiaroscuro er dynamikk mellom lys og skugge, ein teknikk som skaper djupn i rommet og intensiverer fokuset. Den åttestemmige madrigalen Chiudesti i lumi Armida av Domenico Mazzocchi (1592–1665) er typisk for byrjinga av 1600-talet, då komponistane for fyrste gong noterte dynamikken, altså tonestyrken, i notane, til dømes piano og forte. Men Mazzocchi gjekk lenger – han var mellom dei fyrste som føreskreiv crescendo («gradvis sterkare») og decrescendo («gradvis svakare») i verka sine, noko som gjer dynamikken meir plastisk.
Med litt fantasi tykkjer eg Huelgas Ensembles tolking får fint fram generelle stilistiske samsvar mellom kunstartane. Men der dirigenten Paul Van Bevel, som har skrive omslagsteksten, freistar å knyta spesifikke måleri til einskildkomposisjonar, strekkjer ikkje fantasien min heilt til.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Ymse komponistar:
The Ear of Theodoor van Loon
Huelgas Ensemble;
dir.: Paul Van Bevel. Cypres 2018
Huelgas Ensemble tek her utgangspunkt i ein biletkunstnar, flamlendaren Theodoor van Loon, og lèt seg inspirera av kva denne kan ha høyrt av musikk og – ikkje minst – kva påverknad den klingande kunsten hadde på biletkunsten hans. Van Loons måleri ber preg av dramatiske kontrastar mellom lys og skugge, teknikken me kallar chiaroscuro (eller clair-obscur), som han lærte å kjenna under studieopphalda sine i Roma, der han kom i kontakt med målarskulen etter den skilsetjande barokkmålaren Caravaggio. (Van Loon blir gjerne kalla «den fyrste flamske caravaggisten».) Høyrer me noko liknande i musikken? Lat oss prøva – med utgangspunkt i eit av dei finaste stykka på plata.
Chiaroscuro er dynamikk mellom lys og skugge, ein teknikk som skaper djupn i rommet og intensiverer fokuset. Den åttestemmige madrigalen Chiudesti i lumi Armida av Domenico Mazzocchi (1592–1665) er typisk for byrjinga av 1600-talet, då komponistane for fyrste gong noterte dynamikken, altså tonestyrken, i notane, til dømes piano og forte. Men Mazzocchi gjekk lenger – han var mellom dei fyrste som føreskreiv crescendo («gradvis sterkare») og decrescendo («gradvis svakare») i verka sine, noko som gjer dynamikken meir plastisk.
Med litt fantasi tykkjer eg Huelgas Ensembles tolking får fint fram generelle stilistiske samsvar mellom kunstartane. Men der dirigenten Paul Van Bevel, som har skrive omslagsteksten, freistar å knyta spesifikke måleri til einskildkomposisjonar, strekkjer ikkje fantasien min heilt til.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida