Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Operettens far

Jacques Offenbachs ouverturar har abrupte overgangar og parti som blir hengande i lufta, noko det er god grunn til.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3305
20190503
3305
20190503

CD

Jacques
Offenbach:

Folies sym­phoniques, Ouvertures

Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt; dir.: Howard Griffiths. CPO 2019

Han blir gjerne kalla operettens far, den tysk-franske komponisten Jacques Offenbach, som har 200-årsjubileum i år. På Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurts nye album får me ouverturane (instrumentalforspela) til tolv av operettane hans. Der er nok å velja mellom, for Offenbach skreiv kring hundre av desse stutte, komiske operaane.

Det fyrste eg beit meg merke i då eg kikka på baksida av CD-en, var spor seks, som heiter Ba-Ta-Clan. Dette namnet hadde eg då høyrt gjete før? Jau, det var denne Offenbach-operetten som gav namn til konsertetablissementet Bataclan i Paris, det som blei råka av IS-terror i 2015.

Tullekinesisk

Bataclan i Paris er bygd i orientaliserande stil, nærare bestemt den me kallar chinoiserie, som på meir eller mindre fantastisk vis etterliknar det kinesiske. Huset stod ferdig i 1865, ti år etter at det vesle Théâtre des Bouffes-Parisiens lanserte Offenbachs gjennombrotsstykke Ba-Ta-Clan, som komponisten og librettisten Ludovic Halévy omtala som ein chinoiserie musicale. I denne einaktaren blir me tekne med til det fiktive kinesiske riket Veslekina, der keisaren er nervøs. Keisaren er nemleg i røynda ikkje kinesar, men ein innvandra parisar, og for å løyna at han ikkje eingong rår over embetsspråket kinesisk, finn han opp eit tullespråk som høyrest ut som kinesisk.

Eg har diverre korkje sett eller høyrt denne operetten, der handlinga verkar temmeleg absurd. Og eg skulle svært gjerne visst korleis komponisten i høgdepunktet mot slutten av stykket greier å fletta inn Luther-salmen «Vår Gud han er så fast ei borg». Uansett: Ba-Ta-Clan-forspelet, som med buldrande stortrommer og kvinande triangel- og pikkolofløyter i grunnen læt meir tyrkisk enn kinesisk, er berre éin av dei tolv ouverturane på albumet. Korleis skal me karakterisera Offenbachs ouverturestil generelt?

Potpurriouverturar

Det typiske ved ouverturane er måten Offenbach her føregrip musikalske tema og melodiar som kjem seinare i operetten; «potpurriouverturar», kallar me slike. Teknikken gjer at mange av spora på plata kling litt kortpusta, med plutselege overgangar mellom delane og parti som blir hengjande i lufta. Me kan ikkje lasta komponisten for dette, for forspela er verkeleg forspel og ikkje sjølvstendige konsertstykke. Musikken er festleg og minner somme gonger om filmmusikk – til dømes kunne strykarpartiet midt i Ba-Ta-Clan-ouverturen vore frå ein westernfilm.

Lyriske parti finst sjølvsagt òg, noko som syner Offenbachs melodiske nerve. Eg tenkjer her særleg på partiet med fløytesolo i ouverturen til Madame Favart, som på rokokkoaktig maner minner oss om handlinga i dramaet frå 1700-talets Paris.

Og Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurts framføring? Den britiske dirigenten Howard Griffiths får det verkeleg til å svinga. Offenbach likar store dynamiske kontrastar, med svulmande crescendi frå pianissimo (svakt) til fortissimo (sterkt) på kort tid. Både desse og dei mange abrupte tempoovergangane sit godt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Jacques
Offenbach:

Folies sym­phoniques, Ouvertures

Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt; dir.: Howard Griffiths. CPO 2019

Han blir gjerne kalla operettens far, den tysk-franske komponisten Jacques Offenbach, som har 200-årsjubileum i år. På Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurts nye album får me ouverturane (instrumentalforspela) til tolv av operettane hans. Der er nok å velja mellom, for Offenbach skreiv kring hundre av desse stutte, komiske operaane.

Det fyrste eg beit meg merke i då eg kikka på baksida av CD-en, var spor seks, som heiter Ba-Ta-Clan. Dette namnet hadde eg då høyrt gjete før? Jau, det var denne Offenbach-operetten som gav namn til konsertetablissementet Bataclan i Paris, det som blei råka av IS-terror i 2015.

Tullekinesisk

Bataclan i Paris er bygd i orientaliserande stil, nærare bestemt den me kallar chinoiserie, som på meir eller mindre fantastisk vis etterliknar det kinesiske. Huset stod ferdig i 1865, ti år etter at det vesle Théâtre des Bouffes-Parisiens lanserte Offenbachs gjennombrotsstykke Ba-Ta-Clan, som komponisten og librettisten Ludovic Halévy omtala som ein chinoiserie musicale. I denne einaktaren blir me tekne med til det fiktive kinesiske riket Veslekina, der keisaren er nervøs. Keisaren er nemleg i røynda ikkje kinesar, men ein innvandra parisar, og for å løyna at han ikkje eingong rår over embetsspråket kinesisk, finn han opp eit tullespråk som høyrest ut som kinesisk.

Eg har diverre korkje sett eller høyrt denne operetten, der handlinga verkar temmeleg absurd. Og eg skulle svært gjerne visst korleis komponisten i høgdepunktet mot slutten av stykket greier å fletta inn Luther-salmen «Vår Gud han er så fast ei borg». Uansett: Ba-Ta-Clan-forspelet, som med buldrande stortrommer og kvinande triangel- og pikkolofløyter i grunnen læt meir tyrkisk enn kinesisk, er berre éin av dei tolv ouverturane på albumet. Korleis skal me karakterisera Offenbachs ouverturestil generelt?

Potpurriouverturar

Det typiske ved ouverturane er måten Offenbach her føregrip musikalske tema og melodiar som kjem seinare i operetten; «potpurriouverturar», kallar me slike. Teknikken gjer at mange av spora på plata kling litt kortpusta, med plutselege overgangar mellom delane og parti som blir hengjande i lufta. Me kan ikkje lasta komponisten for dette, for forspela er verkeleg forspel og ikkje sjølvstendige konsertstykke. Musikken er festleg og minner somme gonger om filmmusikk – til dømes kunne strykarpartiet midt i Ba-Ta-Clan-ouverturen vore frå ein westernfilm.

Lyriske parti finst sjølvsagt òg, noko som syner Offenbachs melodiske nerve. Eg tenkjer her særleg på partiet med fløytesolo i ouverturen til Madame Favart, som på rokokkoaktig maner minner oss om handlinga i dramaet frå 1700-talets Paris.

Og Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurts framføring? Den britiske dirigenten Howard Griffiths får det verkeleg til å svinga. Offenbach likar store dynamiske kontrastar, med svulmande crescendi frå pianissimo (svakt) til fortissimo (sterkt) på kort tid. Både desse og dei mange abrupte tempoovergangane sit godt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis