Tonande biografi
Clemens Kemme lukkast i å attskapa Mozarts store c-moll-messe.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) portrettert i 1782 eller 1783 medan han arbeidde med c-moll-messa.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Messe c-Moll KV 427
Chor des Bayerischen Rundfunks; Akademie für Alte Musik Berlin;
dir.: Howard Arman.
BR Klassik 2018
Mozarts Store messe i c-moll blir gjerne sett på som ein «tonande biografi», eit verk inspirert av ei konkret hending i livet til komponisten: Ifylgje kona Constanze lova han å framføra messa i Salzburg som takk for at hans fyrste barn overlevde fødselen. Om me kan stola på Constanzes ord – ho fortalde denne historia lenge etter at mannen var død – er omstridt, ikkje minst på grunn av at Mozart faktisk aldri sluttførte prosjektet. For til liks med den andre store messekomposisjonen hans, det meir kjente Rekviemet i d-moll, er c-moll-messa ufullenda: Nokre satsar er berre noterte som skisser, ander satsar manglar heilt. For å framføra verket i dag må det difor rekonstruerast.
Ein slik rekonstruksjon blei nyss gjennomført av musikkvitaren Clemens Kemme ved konservatoriet i Amsterdam, og det er hans nye versjon me får høyra på dette påkosta dobbeltalbumet med Chor des Bayerischen Rundfunks og tidlegmusikkorkesteret Akademie für Alte Musik Berlin. På den eine CD-en får me sjølve verket, medan den andre inneheld ein interessant «lyddokumentar» om korleis Kemme gjekk fram for å attskapa Mozarts monumentalverk. I dokumentaren deltek både kor, songsolistar og orkester med små lydsnuttar som syner Mozarts ufullstendige originalsatsar og korleis Kemme gjekk fram for å fullenda dei.
Lyddokumentaren finst diverre berre på tysk. Men sjølve innspelinga står på eigne bein: Tempoa er velvalde og artikulasjonen i koret elegant og naturleg. Og ein varmare og meir fargerik klang enn den til Akademie für Alte Musik Berlin, kan knapt tenkjast.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Messe c-Moll KV 427
Chor des Bayerischen Rundfunks; Akademie für Alte Musik Berlin;
dir.: Howard Arman.
BR Klassik 2018
Mozarts Store messe i c-moll blir gjerne sett på som ein «tonande biografi», eit verk inspirert av ei konkret hending i livet til komponisten: Ifylgje kona Constanze lova han å framføra messa i Salzburg som takk for at hans fyrste barn overlevde fødselen. Om me kan stola på Constanzes ord – ho fortalde denne historia lenge etter at mannen var død – er omstridt, ikkje minst på grunn av at Mozart faktisk aldri sluttførte prosjektet. For til liks med den andre store messekomposisjonen hans, det meir kjente Rekviemet i d-moll, er c-moll-messa ufullenda: Nokre satsar er berre noterte som skisser, ander satsar manglar heilt. For å framføra verket i dag må det difor rekonstruerast.
Ein slik rekonstruksjon blei nyss gjennomført av musikkvitaren Clemens Kemme ved konservatoriet i Amsterdam, og det er hans nye versjon me får høyra på dette påkosta dobbeltalbumet med Chor des Bayerischen Rundfunks og tidlegmusikkorkesteret Akademie für Alte Musik Berlin. På den eine CD-en får me sjølve verket, medan den andre inneheld ein interessant «lyddokumentar» om korleis Kemme gjekk fram for å attskapa Mozarts monumentalverk. I dokumentaren deltek både kor, songsolistar og orkester med små lydsnuttar som syner Mozarts ufullstendige originalsatsar og korleis Kemme gjekk fram for å fullenda dei.
Lyddokumentaren finst diverre berre på tysk. Men sjølve innspelinga står på eigne bein: Tempoa er velvalde og artikulasjonen i koret elegant og naturleg. Og ein varmare og meir fargerik klang enn den til Akademie für Alte Musik Berlin, kan knapt tenkjast.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida