Tur-retur Alabama
Waxahatchee tek ei ny, musikalsk retning på vårens plate.
Americana
Waxahatchee:
Saint Cloud
Merge
Ekte kjærleik følgjer ikkje ei rett line, heiter det i «Ruby Falls», ein av dei finaste songane på Saint Cloud, Waxahatchees nye, viktige plate: «It breaks your neck/ It builds you a delicate shrine.» Det dreier seg om ein låt full av vemod og varme, over noko som var, men som no er over.
Waxahatchee – eller Katie Crutchfield, som er artistens eigentlege namn – har vore meld på desse sidene før, men Saint Cloud finn henne på veg i ei ny retning, bort frå den rå, ufiltrerte indierocken somme vil kjenne henne for, og i retning av ei krysning av country og rock, eller americana, om du vil.
Loretta Lynn
Kanskje vil nokre stusse over ei slik vending, men Waxahatchee er allereie i namnet forankra i ein nordamerikansk sørstatsbakgrunn gjennom å vere kalla opp etter ei elv nær barndomsheimen til Crutchfield i Alabama. Vel fann Crutchfield form som artist i pønkrocken i musikkbyen Birmingham i heimstaten i tenåra, men før det igjen vaks ho opp på klassisk country, og det var artistar som Loretta Lynn som fekk henne til å ville lage musikk. Med Saint Cloud vender ho tilbake til det ho gjorde opposisjon mot i ungdomsåra, men på sine eigne premissar.
I songar som «Hell» og «Can’t Do Much» er den emosjonelle intensiteten til Waxahatchee teken godt vare på, men countryavtrykket er sterkt. Og at ein vesentleg transformasjon har funne stad, er allereie tydeleg før du har høyrt ein tone, i omslaget til Saint Cloud, som plasserer Crutchfield i lyseblå kjole på taket av ein rosedekt Ford pickup, mot eit sørstatslandskap som bakgrunn, i ein positur som ikkje hadde vore framand for Loretta Lynn.
Cline og Williams
Då det vart godt med stovetid i mars, fann eg omsider vegen til Ken Burns’ dokumentarserie Countrymusikkens historie, som låg og venta i nettspelaren til NRK. Til lags åt alle kan ingen gjera, det er no gamalt og vil so vera, og alle vil vel synast noko manglar i ein slik TV-serie, men eg var ikkje den første til å merkje meg at Burns og manusforfattar Dayton Duncan i alle fall hadde passa på å finne godt med plass til sjangerens mange markante kvinnenamn.
Særleg var det herleg å sjå dei meir progressive understraumane i ein ofte konservativ musikkultur kome til sin rett, representert av artistar som Patsy Cline og Loretta Lynn (sistnemnte sin «Don’t Come Home a Drinkin’ (With Lovin’ on Your Mind)» og «The Pill» er mellom seriens definitive høgdepunkt). Ikkje berre den sterke røysta får plass, det får også instrumentalistar som gitaristen Maybelle Carter. Serien demonstrerer også fint at countrymusikkens identitetskrise er permanent, og at spørsmålet om «kva country er» aldri vil finne eit endeleg svar, trass stadig nye formasjonar av eit countrypoliti.
Kor «country» Waxahatchee er, får kvar og ein finne ut for seg sjølv, men ei eksplisitt, sentral inspirasjonskjelde for Saint Cloud finst i alle fall i Lucinda Williams’ plate Car Wheels on a Gravel Road (1998), som Crutchfield skreiv eit flott essay om for eit par år sidan. Dei to platene står fint til kvarandre, og eit større kompliment enn det er det vanskeleg å tenkje seg.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Americana
Waxahatchee:
Saint Cloud
Merge
Ekte kjærleik følgjer ikkje ei rett line, heiter det i «Ruby Falls», ein av dei finaste songane på Saint Cloud, Waxahatchees nye, viktige plate: «It breaks your neck/ It builds you a delicate shrine.» Det dreier seg om ein låt full av vemod og varme, over noko som var, men som no er over.
Waxahatchee – eller Katie Crutchfield, som er artistens eigentlege namn – har vore meld på desse sidene før, men Saint Cloud finn henne på veg i ei ny retning, bort frå den rå, ufiltrerte indierocken somme vil kjenne henne for, og i retning av ei krysning av country og rock, eller americana, om du vil.
Loretta Lynn
Kanskje vil nokre stusse over ei slik vending, men Waxahatchee er allereie i namnet forankra i ein nordamerikansk sørstatsbakgrunn gjennom å vere kalla opp etter ei elv nær barndomsheimen til Crutchfield i Alabama. Vel fann Crutchfield form som artist i pønkrocken i musikkbyen Birmingham i heimstaten i tenåra, men før det igjen vaks ho opp på klassisk country, og det var artistar som Loretta Lynn som fekk henne til å ville lage musikk. Med Saint Cloud vender ho tilbake til det ho gjorde opposisjon mot i ungdomsåra, men på sine eigne premissar.
I songar som «Hell» og «Can’t Do Much» er den emosjonelle intensiteten til Waxahatchee teken godt vare på, men countryavtrykket er sterkt. Og at ein vesentleg transformasjon har funne stad, er allereie tydeleg før du har høyrt ein tone, i omslaget til Saint Cloud, som plasserer Crutchfield i lyseblå kjole på taket av ein rosedekt Ford pickup, mot eit sørstatslandskap som bakgrunn, i ein positur som ikkje hadde vore framand for Loretta Lynn.
Cline og Williams
Då det vart godt med stovetid i mars, fann eg omsider vegen til Ken Burns’ dokumentarserie Countrymusikkens historie, som låg og venta i nettspelaren til NRK. Til lags åt alle kan ingen gjera, det er no gamalt og vil so vera, og alle vil vel synast noko manglar i ein slik TV-serie, men eg var ikkje den første til å merkje meg at Burns og manusforfattar Dayton Duncan i alle fall hadde passa på å finne godt med plass til sjangerens mange markante kvinnenamn.
Særleg var det herleg å sjå dei meir progressive understraumane i ein ofte konservativ musikkultur kome til sin rett, representert av artistar som Patsy Cline og Loretta Lynn (sistnemnte sin «Don’t Come Home a Drinkin’ (With Lovin’ on Your Mind)» og «The Pill» er mellom seriens definitive høgdepunkt). Ikkje berre den sterke røysta får plass, det får også instrumentalistar som gitaristen Maybelle Carter. Serien demonstrerer også fint at countrymusikkens identitetskrise er permanent, og at spørsmålet om «kva country er» aldri vil finne eit endeleg svar, trass stadig nye formasjonar av eit countrypoliti.
Kor «country» Waxahatchee er, får kvar og ein finne ut for seg sjølv, men ei eksplisitt, sentral inspirasjonskjelde for Saint Cloud finst i alle fall i Lucinda Williams’ plate Car Wheels on a Gravel Road (1998), som Crutchfield skreiv eit flott essay om for eit par år sidan. Dei to platene står fint til kvarandre, og eit større kompliment enn det er det vanskeleg å tenkje seg.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida