Bingen lenser i Sørum
Medan vi ventar på vedtak om freding, restaurerer vi eitt av kara, slik fløytarane dreiv med vinterstid i alle år, skriv Hagen og Leikhammer.
Tømmerfløyting
Frå oppgangssaga kom på 1500-talet, har dei fløytt tømmer nedover Glomma, og tidleg vart Bingen lenser i Sørum staden for å sortere tømmeret. Då bygde dei tømmerkar som feste for kraftige lenser som skulle halde att tømmeret, så det ikkje flaut ut i Øyeren utan kontroll, men kom fram dit det skulle. Tømmerkara var digre, steinfylte laftekasser festa godt nedi elvebotnen med kraftige pålar. Etter sortering i store tømmerbuntar, kalla flak, rodde dei buntane medstrøms forbi Fetsund og ut i Øyeren. Noko skulle til Lillestrømsaga og dei mange sagene i Sagelva på Strømmen. I 1862 fekk Fetsund jernbanebru for Kongsvingerbanen. Tømmerflaka kom ikkje mellom brukara, og ein måtte flytte heile sorteringa ved Bingen nedanfor brua. Bingen lenser fekk ein rein atthaldsfunksjon. Etter den tida fungerte Bingen og Fetsund lenser som ein og same arbeidsplassen, berre med ulike funksjonar. Dei hadde same administrasjon, og fløytarbåtane vart nytta båe stader. Kor mykje tømmer dei skulle sleppe frå Bingen til Fetsund, vart avtalt dagleg.
I 1985 var det slutt på tømmerleiken i elva, og bilane tok over. Musikkprofessor Harry Kvebæk, som vaks opp i fløytarmiljøet i Fetsund, tykte det var ille at industriminna i elva skulle rotne bort, og tok til å arbeide med saka. I 1989 vart Fetsund lenser freda som kulturminne, mykje på grunn av Kvebæk sitt initiativ. Fetsund Lensemuseum er i dag eit attraktivt mål for mange, og ein del av Museene i Akershus. I staden vart det Bingen lenser som rotna bort, heilt til ihuga folk i Sørum skipa Bingen Lenseminneforening i 2011, og i målparagrafen les vi: å bevare Bingen lenser som teknisk industrielt kulturminne.
25. mai i 2016 var ein fager dag på Glomma i Sørum. I den gamle fløytarbåten «Vildanden» frå Bingen sat riksantikvar Jørn Holme, invitert av Marianne Grimstad Hansen, ordførar i Sørum kommune. Ved sjølvsyn skulle dei oppleve det som var att av lensene i Bingen. I kommunestyremøte same kvelden sa Holme:
«Det som var veldig tydelig for oss i dag, er at du ikke kan snakke om Fetsund lenser uten å snakke om Bingen. Bingen er opprinnelsen til alt, historisk sett, og Bingen er det største spektakulære lenseanlegget. Jeg ønsker å kunne inkludere Sørum og Bingen i det lenseeventyret som dere forteller i denne regionen.»
Noko vedtak om freding er ikkje kome, men truleg går det vegen. Medan vi ventar, restaurerer vi eitt av kara, slik fløytarane dreiv med vinterstid i alle år. På bileta ser du kva vi gjer.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Tømmerfløyting
Frå oppgangssaga kom på 1500-talet, har dei fløytt tømmer nedover Glomma, og tidleg vart Bingen lenser i Sørum staden for å sortere tømmeret. Då bygde dei tømmerkar som feste for kraftige lenser som skulle halde att tømmeret, så det ikkje flaut ut i Øyeren utan kontroll, men kom fram dit det skulle. Tømmerkara var digre, steinfylte laftekasser festa godt nedi elvebotnen med kraftige pålar. Etter sortering i store tømmerbuntar, kalla flak, rodde dei buntane medstrøms forbi Fetsund og ut i Øyeren. Noko skulle til Lillestrømsaga og dei mange sagene i Sagelva på Strømmen. I 1862 fekk Fetsund jernbanebru for Kongsvingerbanen. Tømmerflaka kom ikkje mellom brukara, og ein måtte flytte heile sorteringa ved Bingen nedanfor brua. Bingen lenser fekk ein rein atthaldsfunksjon. Etter den tida fungerte Bingen og Fetsund lenser som ein og same arbeidsplassen, berre med ulike funksjonar. Dei hadde same administrasjon, og fløytarbåtane vart nytta båe stader. Kor mykje tømmer dei skulle sleppe frå Bingen til Fetsund, vart avtalt dagleg.
I 1985 var det slutt på tømmerleiken i elva, og bilane tok over. Musikkprofessor Harry Kvebæk, som vaks opp i fløytarmiljøet i Fetsund, tykte det var ille at industriminna i elva skulle rotne bort, og tok til å arbeide med saka. I 1989 vart Fetsund lenser freda som kulturminne, mykje på grunn av Kvebæk sitt initiativ. Fetsund Lensemuseum er i dag eit attraktivt mål for mange, og ein del av Museene i Akershus. I staden vart det Bingen lenser som rotna bort, heilt til ihuga folk i Sørum skipa Bingen Lenseminneforening i 2011, og i målparagrafen les vi: å bevare Bingen lenser som teknisk industrielt kulturminne.
25. mai i 2016 var ein fager dag på Glomma i Sørum. I den gamle fløytarbåten «Vildanden» frå Bingen sat riksantikvar Jørn Holme, invitert av Marianne Grimstad Hansen, ordførar i Sørum kommune. Ved sjølvsyn skulle dei oppleve det som var att av lensene i Bingen. I kommunestyremøte same kvelden sa Holme:
«Det som var veldig tydelig for oss i dag, er at du ikke kan snakke om Fetsund lenser uten å snakke om Bingen. Bingen er opprinnelsen til alt, historisk sett, og Bingen er det største spektakulære lenseanlegget. Jeg ønsker å kunne inkludere Sørum og Bingen i det lenseeventyret som dere forteller i denne regionen.»
Noko vedtak om freding er ikkje kome, men truleg går det vegen. Medan vi ventar, restaurerer vi eitt av kara, slik fløytarane dreiv med vinterstid i alle år. På bileta ser du kva vi gjer.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida