En utilstrekkelig langtidsplan
Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Les også
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram er på turné for å fortelje om langtidsmeldinga for Forsvaret. Her besøkjer han ubåten «KMN Utvær» i Bergen 10. april.
Foto: Paul S. Amundsen / NTB
Vil ruste opp ei lekk skute
Les også
Statsminister Jonas Gahr Støre helsar på mannskapet ombord kystvaktskipet KV Bjørnøya som ligg til kai i Oslo, etter å ha lagt fram langtidsplanen for Forsvaret.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Store utfordringar for Forsvaret
Les også
Soldatar frå 2. bataljon trener på Rena med panservernvåpen av typen M72. Biletet er frå februar 2022.
Anette Ask / Forsvaret / NTB
– Noreg sakkar akterut
Les også
Kinesiske marinefarty held flåteøving i Sørkinahavet i 2018. Hangarskipet «Liaoning» får eskorte av fregattar og ubåtar. Kina har no verdas største krigsflåte. Den kinesiske opprustinga har vore med på å drive fram eit våpenkappløp vest i Stillehavet.
Foto: Li Gang / AP / NTB
Den nye rustingsspiralen
Les også
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram er på turné for å fortelje om langtidsmeldinga for Forsvaret. Her besøkjer han ubåten «KMN Utvær» i Bergen 10. april.
Foto: Paul S. Amundsen / NTB
Vil ruste opp ei lekk skute
Les også
Statsminister Jonas Gahr Støre helsar på mannskapet ombord kystvaktskipet KV Bjørnøya som ligg til kai i Oslo, etter å ha lagt fram langtidsplanen for Forsvaret.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Store utfordringar for Forsvaret
Les også
Soldatar frå 2. bataljon trener på Rena med panservernvåpen av typen M72. Biletet er frå februar 2022.
Anette Ask / Forsvaret / NTB
– Noreg sakkar akterut
Les også
Kinesiske marinefarty held flåteøving i Sørkinahavet i 2018. Hangarskipet «Liaoning» får eskorte av fregattar og ubåtar. Kina har no verdas største krigsflåte. Den kinesiske opprustinga har vore med på å drive fram eit våpenkappløp vest i Stillehavet.
Foto: Li Gang / AP / NTB
Den nye rustingsspiralen
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Forsvar
Norske politikere og samfunnet har ikke tatt inn over seg at verden er radikalt endret til det verre med krigene i Ukraina og i Gaza. Risikoen for at krise og krig rammer oss, er økende, og vi må være forberedt på å klare oss på egen hånd i måneder.
Vi har også større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.
Det norske forsvaret er som en gammel, sliten Volvo 240 med nesten tom tank og blankslitte dekk som har gått 500.000 km, mens det vi trenger, er en moderne, hurtig og robust SUV. Denne LTP-en (langtidsplan for forsvaret, red.merk.) fyller tanken, setter på nye dekk, en spoiler og ny byttemotor. Kjempegode nyheter for sjåføren og arbeid til verkstedet, men tilbakeskuende og utilstrekkelig i forhold til behovet.
I det politiske Norge vurderes store materiellprosjekter å gi politisk gevinst akkurat som nye broer og kulturhus, mens ressurser til drift og vedlikehold ikke gir politisk gevinst. Den storsatsingen på personell og kompetanse som også må til for å lykkes, er fraværende. Trenden har i mange år vært å ta fra personellet, som skal ofre livet for oss i krig, både vilkår og rettigheter. Når de så erfarer underbemanning, manglende ammunisjon og trening samt mangelfunn utrustning, er det jo ikke rart de slutter fordi de ikke har tro verken på avdelingen eller på de luftige planene.
«Det norske forsvaret er som en gammel, sliten Volvo 240.»
Politikerne på sin side ser på forsvaret som bare en av mange sektorer som alltid roper på mer. De har ingen nasjonalstrategisk tanke om vår sikkerhet ut over det som gir politiske gevinster, og å jobbe for at USA kommer løpende når vi kommer i trøbbel. De vurderer at store, hårete mål gir større velgergevinst enn det de taper ved å gå fra målene senere, eller ved underfinansiering.
De som jobber i sektoren, sier også at anbudsreglementet i seg selv gir risiko for manglende realisme i prosjektene (ref. dagens fregatter som aldri har vært systemoperative – en stor skandale).
Toppoffiserene i Forsvaret er bundet til masten av lojalitetskrav som sier at de ikke skal mene noe om reelle behov knyttet til situasjon og status, deres jobb er å få mest mulig ut av det de får, uansett realisme i rammene.
Mange troppearter og systemer i Hær og Sjø er så marginale i kapasitet og kompetansemiljøer at de er både veldig sårbare og føler at de står i en eksistensiell kamp for overlevelse (stridsvognmiljøet, fregattvåpenet, ubåtvåpenet mfl.). Det har ledet til at alle slåss for sin sandkasse i stedet for helheten. Det igjen gir politikerne frihet til å lytte til de råd de liker best ut fra politiske agendaer som distrikts- og industripolitikk.
LTP-en svarer altså ikke på utfordringene og Norges sikkerhetsbehov i en endret verden, men den gleder selvsagt han som er inderlig glad i sin kjære Volvo 240. Erfaringen fra de siste 25 år tilsier at den aldri vil bli finansiert, men selv om det skulle skje, får vi altså et forsvar om 12 år som er under det en lang rekke forsvarssjefer har ment er minimum.
Det reiser spørsmålet om det kanskje hadde vært bedre samfunnsøkonomi å bruke mange av disse milliardene annerledes.
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Forsvar
Norske politikere og samfunnet har ikke tatt inn over seg at verden er radikalt endret til det verre med krigene i Ukraina og i Gaza. Risikoen for at krise og krig rammer oss, er økende, og vi må være forberedt på å klare oss på egen hånd i måneder.
Vi har også større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.
Det norske forsvaret er som en gammel, sliten Volvo 240 med nesten tom tank og blankslitte dekk som har gått 500.000 km, mens det vi trenger, er en moderne, hurtig og robust SUV. Denne LTP-en (langtidsplan for forsvaret, red.merk.) fyller tanken, setter på nye dekk, en spoiler og ny byttemotor. Kjempegode nyheter for sjåføren og arbeid til verkstedet, men tilbakeskuende og utilstrekkelig i forhold til behovet.
I det politiske Norge vurderes store materiellprosjekter å gi politisk gevinst akkurat som nye broer og kulturhus, mens ressurser til drift og vedlikehold ikke gir politisk gevinst. Den storsatsingen på personell og kompetanse som også må til for å lykkes, er fraværende. Trenden har i mange år vært å ta fra personellet, som skal ofre livet for oss i krig, både vilkår og rettigheter. Når de så erfarer underbemanning, manglende ammunisjon og trening samt mangelfunn utrustning, er det jo ikke rart de slutter fordi de ikke har tro verken på avdelingen eller på de luftige planene.
«Det norske forsvaret er som en gammel, sliten Volvo 240.»
Politikerne på sin side ser på forsvaret som bare en av mange sektorer som alltid roper på mer. De har ingen nasjonalstrategisk tanke om vår sikkerhet ut over det som gir politiske gevinster, og å jobbe for at USA kommer løpende når vi kommer i trøbbel. De vurderer at store, hårete mål gir større velgergevinst enn det de taper ved å gå fra målene senere, eller ved underfinansiering.
De som jobber i sektoren, sier også at anbudsreglementet i seg selv gir risiko for manglende realisme i prosjektene (ref. dagens fregatter som aldri har vært systemoperative – en stor skandale).
Toppoffiserene i Forsvaret er bundet til masten av lojalitetskrav som sier at de ikke skal mene noe om reelle behov knyttet til situasjon og status, deres jobb er å få mest mulig ut av det de får, uansett realisme i rammene.
Mange troppearter og systemer i Hær og Sjø er så marginale i kapasitet og kompetansemiljøer at de er både veldig sårbare og føler at de står i en eksistensiell kamp for overlevelse (stridsvognmiljøet, fregattvåpenet, ubåtvåpenet mfl.). Det har ledet til at alle slåss for sin sandkasse i stedet for helheten. Det igjen gir politikerne frihet til å lytte til de råd de liker best ut fra politiske agendaer som distrikts- og industripolitikk.
LTP-en svarer altså ikke på utfordringene og Norges sikkerhetsbehov i en endret verden, men den gleder selvsagt han som er inderlig glad i sin kjære Volvo 240. Erfaringen fra de siste 25 år tilsier at den aldri vil bli finansiert, men selv om det skulle skje, får vi altså et forsvar om 12 år som er under det en lang rekke forsvarssjefer har ment er minimum.
Det reiser spørsmålet om det kanskje hadde vært bedre samfunnsøkonomi å bruke mange av disse milliardene annerledes.
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.
Les også
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram er på turné for å fortelje om langtidsmeldinga for Forsvaret. Her besøkjer han ubåten «KMN Utvær» i Bergen 10. april.
Foto: Paul S. Amundsen / NTB
Vil ruste opp ei lekk skute
Les også
Statsminister Jonas Gahr Støre helsar på mannskapet ombord kystvaktskipet KV Bjørnøya som ligg til kai i Oslo, etter å ha lagt fram langtidsplanen for Forsvaret.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Store utfordringar for Forsvaret
Les også
Soldatar frå 2. bataljon trener på Rena med panservernvåpen av typen M72. Biletet er frå februar 2022.
Anette Ask / Forsvaret / NTB
– Noreg sakkar akterut
Les også
Kinesiske marinefarty held flåteøving i Sørkinahavet i 2018. Hangarskipet «Liaoning» får eskorte av fregattar og ubåtar. Kina har no verdas største krigsflåte. Den kinesiske opprustinga har vore med på å drive fram eit våpenkappløp vest i Stillehavet.
Foto: Li Gang / AP / NTB
Den nye rustingsspiralen
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.