Forfeila framsteg
Kakefest for den nye ekteskapslova ved Stortinget i 2008. Men alle døma på uheldige verknader av den nye lova viser kor vanskeleg det er å flikka på utdatert lovverk, skriv Geir Wigdel.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Ekteskap
Den kjønnsnøytrale ekteskapslova blei driven fram som eit moderne framstegsprosjekt. Dei fleste, til og med Kyrkja, vart dregne med i dette jaget mot meir fridom. Men sanninga er at ekteskapslova har som føresetnad haldningar samfunnet vende ryggen til for lenge sidan. Ingen kan vel nekta for at sjølve grunnlaget for ekteskapet mellom mann og kvinne er reproduksjon. Var ikkje det tilfellet, ville ordninga aldri funnest. Etter kvart er ekteskapet blitt instrument for litt av kvart, ikkje minst til å halda kontroll med seksuallivet (særleg for kvinner) og med det halda orden på posisjon og arv.
Sjølv i eit liberalt samfunn som Noreg var ekteskap einaste arena for utfalding av lovleg seksualliv til langt inn på 50-talet. Her gjekk sekulært lovverk hand i hand med pietistiske, religiøse haldningar. I dag finn dei fleste slik haldning til seksualliv for kuriøs og forkasteleg. Ja, etter ein lang kamp, har også retten til seksualliv for homofile og lesbiske blitt ålment akseptert. Men så kom kravet om at likekjønna òg måtte aksepterast som ektepar på lik line med heterofile par. Men det er her den logiske bresten oppstår, av di lovgjeving ikkje kan endre biologien. Heilt ubunde av lovgjeving må det framleis ein mann og ei kvinne til for å skaffa avkom. Dermed oppstår paradokset at grunngjevinga for eit homofilt ekteskap er å «godkjenna» seksuallivet mellom likekjønna. Men tanken om slik «godkjenning» har vi alt lagt bak oss i vårt samfunn. Dermed blir ei lov som var meint som ei modernisering, i røynda eit langt steg attende til pietistisk tankegods.
Med dagens haldning til seksualliv kombinert med moderne gentesting treng ikkje det sekulære samfunn eigne lovreglar for ekteskap. Dei mange eksempla på uheldige verknader av den nye ekteskapslova, viser kor vanskeleg det er å flikka på utdatert lovverk. I vårt samfunn treng ein inga særskild lovregulering av korleis vaksne menneske vel å bu og leva saman. Det einaste som er naudsynt, er reglar som sikrar rettar og plikter mellom foreldre og born, slik som omsorg, opplæring, arv med meir. Ei slik lovgjeving ville vore moderne og framsynt. Samstundes ville ein rydda opp i dei mange dilemmaa omkring foreldreskap, surrogati, fertilitetshjelp og anna som fylgjer av dagens ekteskapslov.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ekteskap
Den kjønnsnøytrale ekteskapslova blei driven fram som eit moderne framstegsprosjekt. Dei fleste, til og med Kyrkja, vart dregne med i dette jaget mot meir fridom. Men sanninga er at ekteskapslova har som føresetnad haldningar samfunnet vende ryggen til for lenge sidan. Ingen kan vel nekta for at sjølve grunnlaget for ekteskapet mellom mann og kvinne er reproduksjon. Var ikkje det tilfellet, ville ordninga aldri funnest. Etter kvart er ekteskapet blitt instrument for litt av kvart, ikkje minst til å halda kontroll med seksuallivet (særleg for kvinner) og med det halda orden på posisjon og arv.
Sjølv i eit liberalt samfunn som Noreg var ekteskap einaste arena for utfalding av lovleg seksualliv til langt inn på 50-talet. Her gjekk sekulært lovverk hand i hand med pietistiske, religiøse haldningar. I dag finn dei fleste slik haldning til seksualliv for kuriøs og forkasteleg. Ja, etter ein lang kamp, har også retten til seksualliv for homofile og lesbiske blitt ålment akseptert. Men så kom kravet om at likekjønna òg måtte aksepterast som ektepar på lik line med heterofile par. Men det er her den logiske bresten oppstår, av di lovgjeving ikkje kan endre biologien. Heilt ubunde av lovgjeving må det framleis ein mann og ei kvinne til for å skaffa avkom. Dermed oppstår paradokset at grunngjevinga for eit homofilt ekteskap er å «godkjenna» seksuallivet mellom likekjønna. Men tanken om slik «godkjenning» har vi alt lagt bak oss i vårt samfunn. Dermed blir ei lov som var meint som ei modernisering, i røynda eit langt steg attende til pietistisk tankegods.
Med dagens haldning til seksualliv kombinert med moderne gentesting treng ikkje det sekulære samfunn eigne lovreglar for ekteskap. Dei mange eksempla på uheldige verknader av den nye ekteskapslova, viser kor vanskeleg det er å flikka på utdatert lovverk. I vårt samfunn treng ein inga særskild lovregulering av korleis vaksne menneske vel å bu og leva saman. Det einaste som er naudsynt, er reglar som sikrar rettar og plikter mellom foreldre og born, slik som omsorg, opplæring, arv med meir. Ei slik lovgjeving ville vore moderne og framsynt. Samstundes ville ein rydda opp i dei mange dilemmaa omkring foreldreskap, surrogati, fertilitetshjelp og anna som fylgjer av dagens ekteskapslov.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida