Klar tendens
Nordsamar i Sápmi.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
Les også
Til slutt vende Ella Marie Hætta Isaksen kappa mot vinden.
Foto: NRK
Nytt frå Bodø/Buvvda/Bådåddjo/Budejju
Les også
Manglende kildehenvisninger
Les også
Dag og Tids line
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Les også
Uryddig framstilling
Les også
Nordsamar i Sámpi, fotograferte kring år 1900.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
En annen historie
Les også
Byggjer Fosen-domen på ei lygn?
Les også
DNA-testing.
Foto: Rich Pedroncelli / AP / NTB
Genetisk essensialisme?
Les også
Reinsdyr i Kamøyvær.
Foto: Berit Roald / NTB
Mislykka «opprydding»
Les også
Til slutt vende Ella Marie Hætta Isaksen kappa mot vinden.
Foto: NRK
Nytt frå Bodø/Buvvda/Bådåddjo/Budejju
Les også
Manglende kildehenvisninger
Les også
Dag og Tids line
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Les også
Uryddig framstilling
Les også
Nordsamar i Sámpi, fotograferte kring år 1900.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
En annen historie
Les også
Byggjer Fosen-domen på ei lygn?
Les også
DNA-testing.
Foto: Rich Pedroncelli / AP / NTB
Genetisk essensialisme?
Les også
Reinsdyr i Kamøyvær.
Foto: Berit Roald / NTB
Mislykka «opprydding»
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Tendensen i Strøksnes’ tre essay er klar: Sápmi er ikke kolonisert, samene er ikke et ordentlig urfolk, og reindriften tar for stor plass og har for sterke rettigheter. Det er ikke lett å få alt dette til å henge godt sammen, det krever blant annet en original definisjon av Sápmi. I møte med empirien krever det også modifikasjoner: På noen steder, til noen tider, var det annerledes. Dette påvirker ikke innleggenes retning, men gjør derimot at Strøksnes kan svare sine kritikere med at det ikke var det han sa – han har nemlig også sagt noe annet. Dette skjer ofte nok til at det å skape seg flere utganger fremstår som hans metode.
Det er fint at Strøksnes har lagt inn en korreksjon om språket i Sør-Varanger, som var en av sakene vi tok opp, men innlegget vårt sies ellers å basere seg på «vranglesingar» og «spekulasjonar». Det gjelder for eksempel innvandring, folketall og grenselinjer. Vi skal også ha latt som om Strøksnes «underkjenner reindrift» på grunn av den teknologiske utviklingen, men det vi reagerte på, var hans problematisering av mekaniseringsgraden sammen med påstanden om at urfolksbegrepet «koker ned til gamle førestillingar om primitivitet». Til sammen etterlot dette et inntrykk av at samene, for å anerkjennes som urfolk, helst burde drive reindrift som før mekaniseringen startet. Koblingen tjener til å underminere urfolksstatusen, noe vi antar også var meningen. At mekanisering er en av flere faktorer som endrer reindriften er vel ellers innlysende.
Hvis vi har misforstått Strøksnes når det gjelder ILO-konvensjon 169, er det fordi han uttaler seg svært uklart og unøyaktig om dette. Som vi skriver i vårt innlegg viser han til justiskomiteens avvisende holdning i O. nr. 79 (1986–87) til folkerettslige regler i sameloven, og spør hvorfor Norge på denne bakgrunn kunne være så rask med ratifikasjon av ILO-169 i 1990. Han skriver som om justiskomiteens negative uttalelse dreide seg om ratifikasjon, men som vi påpekte i vårt innlegg, er det ikke riktig. Uttalelsen gjaldt spørsmålet om å løfte allerede ratifiserte folkerettslige regler inn i sameloven, altså en inkorporasjon. Det var nødvendig for oss å rydde opp i denne sammenblanding av ratifikasjon og inkorporasjon han her gjorde seg skyldig i. Det hjelper ikke at Strøksnes unnskylder seg med at han selv ikke benytter ordet inkorporasjon.
Strøksnes fremsetter på ny påstanden om at reindriften benytter 40 prosent at Norges areal. Han vedgår riktignok at dette er et bruttoareal og at byer og infrastruktur må trekkes fra. Men han viser til at rein forviller seg inn i byer og hager. Dermed synes han likevel å mene at reinens beiteareal er 40 prosent. Men reinen har ingen rett til å beite på disse områdene og har derfor ingen argumentasjonsverdi når det gjelder å demonstrere utstrekningen av beitearealet. Vi minner om at det dessuten er mer enn byer og infrastruktur som må trekkes fra i bruttoarealet.
Vi skriver i vårt innlegg at Fosen-dommen ikke statuerer noen generell vetorett. Men Strøksnes mener likevel at Fosen-dommen kan tolkes som om samer har vetorett i spørsmål om utbygging i reinbeiteområder. Dette er for enkelt. Fosen-dommen må leses i lys av andre rettsavgjørelser der Høyesterett kom til at en utbygging ikke rammet reindriften på en slik måte at den stred mot menneskerettighetsbestemmelsen i konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27. Men i motsetning til disse tidligere avgjørelser, rammet Fosen-utbyggingen reindriften så sterkt at SP artikkel 27 slo inn.
Astri Andresen er professor i historie ved Universitetet i Bergen.
Kirsti Strøm Bull er professor emerita ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Tendensen i Strøksnes’ tre essay er klar: Sápmi er ikke kolonisert, samene er ikke et ordentlig urfolk, og reindriften tar for stor plass og har for sterke rettigheter. Det er ikke lett å få alt dette til å henge godt sammen, det krever blant annet en original definisjon av Sápmi. I møte med empirien krever det også modifikasjoner: På noen steder, til noen tider, var det annerledes. Dette påvirker ikke innleggenes retning, men gjør derimot at Strøksnes kan svare sine kritikere med at det ikke var det han sa – han har nemlig også sagt noe annet. Dette skjer ofte nok til at det å skape seg flere utganger fremstår som hans metode.
Det er fint at Strøksnes har lagt inn en korreksjon om språket i Sør-Varanger, som var en av sakene vi tok opp, men innlegget vårt sies ellers å basere seg på «vranglesingar» og «spekulasjonar». Det gjelder for eksempel innvandring, folketall og grenselinjer. Vi skal også ha latt som om Strøksnes «underkjenner reindrift» på grunn av den teknologiske utviklingen, men det vi reagerte på, var hans problematisering av mekaniseringsgraden sammen med påstanden om at urfolksbegrepet «koker ned til gamle førestillingar om primitivitet». Til sammen etterlot dette et inntrykk av at samene, for å anerkjennes som urfolk, helst burde drive reindrift som før mekaniseringen startet. Koblingen tjener til å underminere urfolksstatusen, noe vi antar også var meningen. At mekanisering er en av flere faktorer som endrer reindriften er vel ellers innlysende.
Hvis vi har misforstått Strøksnes når det gjelder ILO-konvensjon 169, er det fordi han uttaler seg svært uklart og unøyaktig om dette. Som vi skriver i vårt innlegg viser han til justiskomiteens avvisende holdning i O. nr. 79 (1986–87) til folkerettslige regler i sameloven, og spør hvorfor Norge på denne bakgrunn kunne være så rask med ratifikasjon av ILO-169 i 1990. Han skriver som om justiskomiteens negative uttalelse dreide seg om ratifikasjon, men som vi påpekte i vårt innlegg, er det ikke riktig. Uttalelsen gjaldt spørsmålet om å løfte allerede ratifiserte folkerettslige regler inn i sameloven, altså en inkorporasjon. Det var nødvendig for oss å rydde opp i denne sammenblanding av ratifikasjon og inkorporasjon han her gjorde seg skyldig i. Det hjelper ikke at Strøksnes unnskylder seg med at han selv ikke benytter ordet inkorporasjon.
Strøksnes fremsetter på ny påstanden om at reindriften benytter 40 prosent at Norges areal. Han vedgår riktignok at dette er et bruttoareal og at byer og infrastruktur må trekkes fra. Men han viser til at rein forviller seg inn i byer og hager. Dermed synes han likevel å mene at reinens beiteareal er 40 prosent. Men reinen har ingen rett til å beite på disse områdene og har derfor ingen argumentasjonsverdi når det gjelder å demonstrere utstrekningen av beitearealet. Vi minner om at det dessuten er mer enn byer og infrastruktur som må trekkes fra i bruttoarealet.
Vi skriver i vårt innlegg at Fosen-dommen ikke statuerer noen generell vetorett. Men Strøksnes mener likevel at Fosen-dommen kan tolkes som om samer har vetorett i spørsmål om utbygging i reinbeiteområder. Dette er for enkelt. Fosen-dommen må leses i lys av andre rettsavgjørelser der Høyesterett kom til at en utbygging ikke rammet reindriften på en slik måte at den stred mot menneskerettighetsbestemmelsen i konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27. Men i motsetning til disse tidligere avgjørelser, rammet Fosen-utbyggingen reindriften så sterkt at SP artikkel 27 slo inn.
Astri Andresen er professor i historie ved Universitetet i Bergen.
Kirsti Strøm Bull er professor emerita ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo.
Les også
Til slutt vende Ella Marie Hætta Isaksen kappa mot vinden.
Foto: NRK
Nytt frå Bodø/Buvvda/Bådåddjo/Budejju
Les også
Manglende kildehenvisninger
Les også
Dag og Tids line
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?