JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Klar tendens

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nordsamar i Sápmi.

Nordsamar i Sápmi.

Foto: Granbergs Nya Aktiebolag

Nordsamar i Sápmi.

Nordsamar i Sápmi.

Foto: Granbergs Nya Aktiebolag

3722
20230512
3722
20230512

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Det samiske

Tendensen i Strøksnes’ tre essay er klar: Sápmi er ikke kolonisert, samene er ikke et ordentlig urfolk, og reindriften tar for stor plass og har for sterke rettigheter. Det er ikke lett å få alt dette til å henge godt sammen, det krever blant annet en original definisjon av Sápmi. I møte med empirien krever det også modifikasjoner: På noen steder, til noen tider, var det annerledes. Dette påvirker ikke innleggenes retning, men gjør derimot at Strøksnes kan svare sine kritikere med at det ikke var det han sa – han har nemlig også sagt noe annet. Dette skjer ofte nok til at det å skape seg flere utganger fremstår som hans metode.

Det er fint at Strøksnes har lagt inn en korreksjon om språket i Sør-Varanger, som var en av sakene vi tok opp, men innlegget vårt sies ellers å basere seg på «vranglesingar» og «spekulasjonar». Det gjelder for eksempel innvandring, folketall og grenselinjer. Vi skal også ha latt som om Strøksnes «underkjenner reindrift» på grunn av den teknologiske utviklingen, men det vi reagerte på, var hans problematisering av mekaniseringsgraden sammen med påstanden om at urfolksbegrepet «koker ned til gamle førestillingar om primitivitet». Til sammen etterlot dette et inntrykk av at samene, for å anerkjennes som urfolk, helst burde drive reindrift som før mekaniseringen startet. Koblingen tjener til å underminere urfolksstatusen, noe vi antar også var meningen. At mekanisering er en av flere faktorer som endrer reindriften er vel ellers innlysende.

Hvis vi har misforstått Strøksnes når det gjelder ILO-konvensjon 169, er det fordi han uttaler seg svært uklart og unøyaktig om dette. Som vi skriver i vårt innlegg viser han til justiskomiteens avvisende holdning i O. nr. 79 (1986–87) til folkerettslige regler i sameloven, og spør hvorfor Norge på denne bakgrunn kunne være så rask med ratifikasjon av ILO-169 i 1990. Han skriver som om justiskomiteens negative uttalelse dreide seg om ratifikasjon, men som vi påpekte i vårt innlegg, er det ikke riktig. Uttalelsen gjaldt spørsmålet om å løfte allerede ratifiserte folkerettslige regler inn i sameloven, altså en inkorporasjon. Det var nødvendig for oss å rydde opp i denne sammenblanding av ratifikasjon og inkorporasjon han her gjorde seg skyldig i. Det hjelper ikke at Strøksnes unnskylder seg med at han selv ikke benytter ordet inkorporasjon.

Strøksnes fremsetter på ny påstanden om at reindriften benytter 40 prosent at Norges areal. Han vedgår riktignok at dette er et bruttoareal og at byer og infrastruktur må trekkes fra. Men han viser til at rein forviller seg inn i byer og hager. Dermed synes han likevel å mene at reinens beiteareal er 40 prosent. Men reinen har ingen rett til å beite på disse områdene og har derfor ingen argumentasjonsverdi når det gjelder å demonstrere utstrekningen av beitearealet. Vi minner om at det dessuten er mer enn byer og infrastruktur som må trekkes fra i bruttoarealet.

Vi skriver i vårt innlegg at Fosen-dommen ikke statuerer noen generell vetorett. Men Strøksnes mener likevel at Fosen-dommen kan tolkes som om samer har vetorett i spørsmål om utbygging i reinbeiteområder. Dette er for enkelt. Fosen-dommen må leses i lys av andre rettsavgjørelser der Høyesterett kom til at en utbygging ikke rammet reindriften på en slik måte at den stred mot menneskerettighetsbestemmelsen i konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27. Men i motsetning til disse tidligere avgjørelser, rammet Fosen-utbyggingen reindriften så sterkt at SP artikkel 27 slo inn.

Astri Andresen er professor i historie ved Universitetet i Bergen.

Kirsti Strøm Bull er professor emerita ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Det samiske

Tendensen i Strøksnes’ tre essay er klar: Sápmi er ikke kolonisert, samene er ikke et ordentlig urfolk, og reindriften tar for stor plass og har for sterke rettigheter. Det er ikke lett å få alt dette til å henge godt sammen, det krever blant annet en original definisjon av Sápmi. I møte med empirien krever det også modifikasjoner: På noen steder, til noen tider, var det annerledes. Dette påvirker ikke innleggenes retning, men gjør derimot at Strøksnes kan svare sine kritikere med at det ikke var det han sa – han har nemlig også sagt noe annet. Dette skjer ofte nok til at det å skape seg flere utganger fremstår som hans metode.

Det er fint at Strøksnes har lagt inn en korreksjon om språket i Sør-Varanger, som var en av sakene vi tok opp, men innlegget vårt sies ellers å basere seg på «vranglesingar» og «spekulasjonar». Det gjelder for eksempel innvandring, folketall og grenselinjer. Vi skal også ha latt som om Strøksnes «underkjenner reindrift» på grunn av den teknologiske utviklingen, men det vi reagerte på, var hans problematisering av mekaniseringsgraden sammen med påstanden om at urfolksbegrepet «koker ned til gamle førestillingar om primitivitet». Til sammen etterlot dette et inntrykk av at samene, for å anerkjennes som urfolk, helst burde drive reindrift som før mekaniseringen startet. Koblingen tjener til å underminere urfolksstatusen, noe vi antar også var meningen. At mekanisering er en av flere faktorer som endrer reindriften er vel ellers innlysende.

Hvis vi har misforstått Strøksnes når det gjelder ILO-konvensjon 169, er det fordi han uttaler seg svært uklart og unøyaktig om dette. Som vi skriver i vårt innlegg viser han til justiskomiteens avvisende holdning i O. nr. 79 (1986–87) til folkerettslige regler i sameloven, og spør hvorfor Norge på denne bakgrunn kunne være så rask med ratifikasjon av ILO-169 i 1990. Han skriver som om justiskomiteens negative uttalelse dreide seg om ratifikasjon, men som vi påpekte i vårt innlegg, er det ikke riktig. Uttalelsen gjaldt spørsmålet om å løfte allerede ratifiserte folkerettslige regler inn i sameloven, altså en inkorporasjon. Det var nødvendig for oss å rydde opp i denne sammenblanding av ratifikasjon og inkorporasjon han her gjorde seg skyldig i. Det hjelper ikke at Strøksnes unnskylder seg med at han selv ikke benytter ordet inkorporasjon.

Strøksnes fremsetter på ny påstanden om at reindriften benytter 40 prosent at Norges areal. Han vedgår riktignok at dette er et bruttoareal og at byer og infrastruktur må trekkes fra. Men han viser til at rein forviller seg inn i byer og hager. Dermed synes han likevel å mene at reinens beiteareal er 40 prosent. Men reinen har ingen rett til å beite på disse områdene og har derfor ingen argumentasjonsverdi når det gjelder å demonstrere utstrekningen av beitearealet. Vi minner om at det dessuten er mer enn byer og infrastruktur som må trekkes fra i bruttoarealet.

Vi skriver i vårt innlegg at Fosen-dommen ikke statuerer noen generell vetorett. Men Strøksnes mener likevel at Fosen-dommen kan tolkes som om samer har vetorett i spørsmål om utbygging i reinbeiteområder. Dette er for enkelt. Fosen-dommen må leses i lys av andre rettsavgjørelser der Høyesterett kom til at en utbygging ikke rammet reindriften på en slik måte at den stred mot menneskerettighetsbestemmelsen i konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27. Men i motsetning til disse tidligere avgjørelser, rammet Fosen-utbyggingen reindriften så sterkt at SP artikkel 27 slo inn.

Astri Andresen er professor i historie ved Universitetet i Bergen.

Kirsti Strøm Bull er professor emerita ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo.

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis