Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Kunsten å redde et vikingskip

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Sirenene og Odysseus» av William Etty (1837).

«Sirenene og Odysseus» av William Etty (1837).

«Sirenene og Odysseus» av William Etty (1837).

«Sirenene og Odysseus» av William Etty (1837).

4185
20181102
4185
20181102

Museum

I siste nummer av Dag og Tid raljerer Øystein Lydik Idsø Viken over Kulturhistorisk museums forventing om å få byggebevilgning for nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy over statsbudsjettet for 2019. Museet har her bundet seg til masten, hevder han. Han om det.

Den første vi kjenner til som bandt seg til masten, var selveste Odysseus – for å høre sirenenes sang uten å gå til grunne. De fleste er enige om at Odysseen er et praktfullt diktverk over en myte som har lite med virkeligheten å gjøre. Vikens fortelling har også klar mytologisk karakter, for virkeligheten er en helt annen.

Jeg føler ikke behov for å forsvare mine forgjengere, men faktagrunnlaget må i det minste være korrekt. Helt siden begynnelsen av 1900-tallet har Kulturhistorisk museum (den gang Universitetets Oldsaksamling) hatt uhensiktsmessige lokaler og plassmangel. Man har derfor lett etter mange ulike løsninger for museets arealbehov. Planene om å samle Kulturhistorisk museum i Bjørvika var faktisk resultat av en lang offentlig utrednings- og beslutningsprosess, og ikke noe som daværende museumsdirektør eller universitetsledelse hadde presset gjennom selv. Bjørvika ble lansert som en politisk forankret løsning på et hundre år gammelt arealproblem.

Det ble aldri noe av planene om nytt museum i Bjørvika, og med tanke på Kulturhistorisk museums forvaltningsansvar for vikingskipene var nok det en heldig utvikling i saken. I 2012 konkluderte et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg med at det beste for skipene ville være at de fortsatt sto på Bygdøy. Regjeringen konkluderte med at skipene skulle bli værende.

Det som ekspertrapporten imidlertid også var helt klar på, var at det verste som kunne skje med skipene, var at man ikke gjorde omfattende grep for å ta vare på dem. For skipene er ikke tilfredsstillende ivaretatt slik de står i dag. Slike grep kan ikke være lappverk på dagens støttesystemer, fordi provisoriske løsninger på sikt vil skape nye problemer. Løsningen krever en grunnleggende endring av både støttesystemer, sikring og miljø rundt skipene. Av denne grunn er et nytt museumsbygg helt nødvendig for å ta vare på vikingtidsarven på en ordentlig måte. Denne løsningen haster fordi det er tydelig at nedbrytningen av skipene er en aktiv prosess som bør minimaliseres så raskt som mulig.

Å mistenkeliggjøre dette arbeidet ved å karakterisere det som dekkoperasjoner for å tjene penger på cruiseturister er temmelig søkt. Man skal ikke være særlig til samfunnsøkonom for å vite at museumsdrift er dårlig butikk, og cruiseturister utgjør da heller ikke mer enn om lag 10 prosent av besøksmassen på museet. Nei, de som besøker Vikingskipshuset, er i økende grad mennesker som har en genuin interesse av å oppleve kulturarven, og det blir smått absurd å skulle forsvare at museet faktisk er en turistattraksjon som er tilgjengelig for alle.

I 2014 bestilte regjeringen prosjektering av nytt museumsbygg, og Kulturhistorisk museum, UiO og Statsbygg har jobbet på spreng for å sikre optimal framdrift. For selv med en byggebevilgning i 2019 vil det ha gått nesten tyve år fra man først (2006) ropte varsku om skipenes tilstand, til en langsiktig bevaring av skipene er på plass i nytt museumsbygg (2024). Kulturhistorisk museums bekymring for framdriften er derfor både berettiget og velbegrunnet.

Vikingtidsmuseet på Bygdøy er opplagt et bygg av nasjonal betydning fordi vikingskipene er nøkkelobjekter i den nasjonale og globale kulturarven. Det er derfor på ingen måte søkt at man ber regjeringen om midler for å ta vare på denne kulturarven på en ordentlig og langsiktig måte. Et nytt bygg er en forutsetning for å lykkes med dette, og fra 2012 har politikere og fagfolk arbeidet sammen for å sikre den unike vikingarven.

Hensynet til samlingens sikkerhet har hele tiden har stått i sentrum. Mytologisering av denne innsatsen ved å redusere den til rene kommersielle interesserer er kanskje underholdende, men ikke særlig treffende. Her gjør vi nok klokere, som Odysseus’ menn, i å lukke ørene framfor å lytte til sirenesang om grådighet og uærlige motiver.

Håkon Glørstad er direktør ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Museum

I siste nummer av Dag og Tid raljerer Øystein Lydik Idsø Viken over Kulturhistorisk museums forventing om å få byggebevilgning for nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy over statsbudsjettet for 2019. Museet har her bundet seg til masten, hevder han. Han om det.

Den første vi kjenner til som bandt seg til masten, var selveste Odysseus – for å høre sirenenes sang uten å gå til grunne. De fleste er enige om at Odysseen er et praktfullt diktverk over en myte som har lite med virkeligheten å gjøre. Vikens fortelling har også klar mytologisk karakter, for virkeligheten er en helt annen.

Jeg føler ikke behov for å forsvare mine forgjengere, men faktagrunnlaget må i det minste være korrekt. Helt siden begynnelsen av 1900-tallet har Kulturhistorisk museum (den gang Universitetets Oldsaksamling) hatt uhensiktsmessige lokaler og plassmangel. Man har derfor lett etter mange ulike løsninger for museets arealbehov. Planene om å samle Kulturhistorisk museum i Bjørvika var faktisk resultat av en lang offentlig utrednings- og beslutningsprosess, og ikke noe som daværende museumsdirektør eller universitetsledelse hadde presset gjennom selv. Bjørvika ble lansert som en politisk forankret løsning på et hundre år gammelt arealproblem.

Det ble aldri noe av planene om nytt museum i Bjørvika, og med tanke på Kulturhistorisk museums forvaltningsansvar for vikingskipene var nok det en heldig utvikling i saken. I 2012 konkluderte et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg med at det beste for skipene ville være at de fortsatt sto på Bygdøy. Regjeringen konkluderte med at skipene skulle bli værende.

Det som ekspertrapporten imidlertid også var helt klar på, var at det verste som kunne skje med skipene, var at man ikke gjorde omfattende grep for å ta vare på dem. For skipene er ikke tilfredsstillende ivaretatt slik de står i dag. Slike grep kan ikke være lappverk på dagens støttesystemer, fordi provisoriske løsninger på sikt vil skape nye problemer. Løsningen krever en grunnleggende endring av både støttesystemer, sikring og miljø rundt skipene. Av denne grunn er et nytt museumsbygg helt nødvendig for å ta vare på vikingtidsarven på en ordentlig måte. Denne løsningen haster fordi det er tydelig at nedbrytningen av skipene er en aktiv prosess som bør minimaliseres så raskt som mulig.

Å mistenkeliggjøre dette arbeidet ved å karakterisere det som dekkoperasjoner for å tjene penger på cruiseturister er temmelig søkt. Man skal ikke være særlig til samfunnsøkonom for å vite at museumsdrift er dårlig butikk, og cruiseturister utgjør da heller ikke mer enn om lag 10 prosent av besøksmassen på museet. Nei, de som besøker Vikingskipshuset, er i økende grad mennesker som har en genuin interesse av å oppleve kulturarven, og det blir smått absurd å skulle forsvare at museet faktisk er en turistattraksjon som er tilgjengelig for alle.

I 2014 bestilte regjeringen prosjektering av nytt museumsbygg, og Kulturhistorisk museum, UiO og Statsbygg har jobbet på spreng for å sikre optimal framdrift. For selv med en byggebevilgning i 2019 vil det ha gått nesten tyve år fra man først (2006) ropte varsku om skipenes tilstand, til en langsiktig bevaring av skipene er på plass i nytt museumsbygg (2024). Kulturhistorisk museums bekymring for framdriften er derfor både berettiget og velbegrunnet.

Vikingtidsmuseet på Bygdøy er opplagt et bygg av nasjonal betydning fordi vikingskipene er nøkkelobjekter i den nasjonale og globale kulturarven. Det er derfor på ingen måte søkt at man ber regjeringen om midler for å ta vare på denne kulturarven på en ordentlig og langsiktig måte. Et nytt bygg er en forutsetning for å lykkes med dette, og fra 2012 har politikere og fagfolk arbeidet sammen for å sikre den unike vikingarven.

Hensynet til samlingens sikkerhet har hele tiden har stått i sentrum. Mytologisering av denne innsatsen ved å redusere den til rene kommersielle interesserer er kanskje underholdende, men ikke særlig treffende. Her gjør vi nok klokere, som Odysseus’ menn, i å lukke ørene framfor å lytte til sirenesang om grådighet og uærlige motiver.

Håkon Glørstad er direktør ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis