Kvifor ikkje diskutere sak
Historie
Nokre få spørsmål lyt eg stille til historikaren Frode Sæland i høve hans Dag og Tid-kronikk «Forsvar og angrep» 13. august 2021. Kvifor skriv han så å seie ikkje noko om dei sakene som vert drøfta i Hva vet historikerne?
Dei tre historikarane Berggren, Bruland og Tangestuen opererer med ei snever forståing av varsling, og deira freistnad på å kjeldeforankre at varslarmøtet hos Lise Børsum blei halde måndag 26. oktober 1942, er svak. Kva meiner Sæland om desse spørsmåla?
Korleis vil Frode Sæland analysere og forklåre Gunnar Sønstebys utsegn om at han kjende til arrestasjonane på førehand? Kva synest han om at dei tre historikarane ikkje opplyser at kjelder dei nyttar, er skrivne for å unngå sikting for landssvik? Kva meiner han om at Ulstein-intervjua er ei hovudkjelde for Berggren, Bruland og Tangestuen utan at dei drøfter deira verdi og svakheiter som kjelde? Dei nyttar omgrepet «minneforskyving», men kva tyder det, og kva er kriteriet for å nytte eit slikt omgrep? Finst det òg «minnefordreiing» i tilfelle med og utan medvit?
Det blir i Hva vet historikerne? peika på fleire merkverdige forhold når det gjeld flyktningtala dei tre nyttar. Har Sæland ei meining om spørsmåla til talmaterialet?
Er Sæland samd i dei tre historikarane si tolking av at da Pressekontoret orienterte Utanriksdepartementet i London om at nokre ruter var stengde for jødar, meinte kontoret berre å seie at dei var stengde for sivile? Blei ruter stengde for jødar? Måtte jødar betale meir enn andre flyktningar for å bli berga over grensa? Kva synspunkt har Sæland på desse spørsmåla?
Kva meiner Sæland om Karl Brodersens artiklar om «Den nationalsocialistiske revolution og de tyske jødene» frå mai/juni 1933? Er han samd i den analysen Berggren, Bruland og Tangestuen gav av dei i si bok Rapport frå ein gjennomgang av Hva visste hjemmefronten?.
Espen Søbye er filosof og forfattar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Historie
Nokre få spørsmål lyt eg stille til historikaren Frode Sæland i høve hans Dag og Tid-kronikk «Forsvar og angrep» 13. august 2021. Kvifor skriv han så å seie ikkje noko om dei sakene som vert drøfta i Hva vet historikerne?
Dei tre historikarane Berggren, Bruland og Tangestuen opererer med ei snever forståing av varsling, og deira freistnad på å kjeldeforankre at varslarmøtet hos Lise Børsum blei halde måndag 26. oktober 1942, er svak. Kva meiner Sæland om desse spørsmåla?
Korleis vil Frode Sæland analysere og forklåre Gunnar Sønstebys utsegn om at han kjende til arrestasjonane på førehand? Kva synest han om at dei tre historikarane ikkje opplyser at kjelder dei nyttar, er skrivne for å unngå sikting for landssvik? Kva meiner han om at Ulstein-intervjua er ei hovudkjelde for Berggren, Bruland og Tangestuen utan at dei drøfter deira verdi og svakheiter som kjelde? Dei nyttar omgrepet «minneforskyving», men kva tyder det, og kva er kriteriet for å nytte eit slikt omgrep? Finst det òg «minnefordreiing» i tilfelle med og utan medvit?
Det blir i Hva vet historikerne? peika på fleire merkverdige forhold når det gjeld flyktningtala dei tre nyttar. Har Sæland ei meining om spørsmåla til talmaterialet?
Er Sæland samd i dei tre historikarane si tolking av at da Pressekontoret orienterte Utanriksdepartementet i London om at nokre ruter var stengde for jødar, meinte kontoret berre å seie at dei var stengde for sivile? Blei ruter stengde for jødar? Måtte jødar betale meir enn andre flyktningar for å bli berga over grensa? Kva synspunkt har Sæland på desse spørsmåla?
Kva meiner Sæland om Karl Brodersens artiklar om «Den nationalsocialistiske revolution og de tyske jødene» frå mai/juni 1933? Er han samd i den analysen Berggren, Bruland og Tangestuen gav av dei i si bok Rapport frå ein gjennomgang av Hva visste hjemmefronten?.
Espen Søbye er filosof og forfattar.
Fleire artiklar
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.
Foto: Alenz Kazlova
Stort frå Belarus
Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.
Skjermdump
Nyhende ifølgje TikTok
Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.
West German Film Director Werner Herzog, on the roof of the Festival Palace for the presentation of his film Where the Green Ants Dream at 37th International Cannes Film Festival, May 14, 1984, Cannes, France.
Foto: Michel Lipchitz / AP / NTB
Herzogs grenselause liv
Werner Herzog har levd eit vilt og romantisk liv, alltid klar til å ofre alt for kunsten.
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.
Foto: Svein Gjerdåker
Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.
– Eg talar med Gud nesten heile tida