Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Omsorgshandlingane

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2681
20230127
2681
20230127

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Religion

I Dag og Tid 20. januar 2023 skriv Andreas Skartveit om opphavsmytar under tittelen «Det vonde bryt seg inn».

Skartveit skriv: «Så freista Eva Adam, og Paradiset vart stengt. Gud slo hardt ned på det som hende, med si straffande hand. Og straffa var kollektiv…». Ja, slik blir ofte Guds reaksjon i 1. Mosebok kapittel 3, utlagt i Noreg. Andre les ikkje straff og forbanning, men kjærleik inn i Guds ord og handlingar. Korleis kan det gå til?

Eg fekk tale ein gong med ein skriftlærd i Toraen. Han studerte tolkingstradisjonen innanfor kabbala. Han sa at Gud ikkje reagerte med å forbanne då Adam og Eva åt frukta av visdommens tre. Gud forbanna ikkje, men han profeterte om kva som kom til å bli følgjene for mennesket. Fortvila og omsorgsfull grip Gud straks inn. Gud lagar sjølv klede og kler mennesket. Så hindrar Gud at skaden blir uoppretteleg: om mennesket også et av livsens tre og lever evig, kan ikkje skaden bøtast. Difor må mennesket ut av Paradiset, for å gjere Guds frelse mogeleg. Rabbien problematiserte også kva synda var.

Før mennesket visste skilnaden på godt og vondt, kunne det synde? Nei, meiner kabbala. Først då frukta var eten, vart augo opna, og mennesket kunne synde. Når Gud så vender seg til Adam, legg Adam skulda på Gud – og på Eva; opphavssynda er å ikkje ta ansvar for handlingane sine.

Opphavsmyten fortel at også utanfor Paradiset ansvarleggjer Gud mennesket og viser det omsorg. Når Kain drep bror sin, konfronterer Gud han. Og når Kain vil gå og er redd for livet sitt, set Gud eit merke på han for at ingen som møtte han, skulle drepe han. Vidare skildrar Bibelens bøker ein Gud som følgjer mennesket, kjempar med det og tuktar det, sjuk av kjærleik.

Eit av dei vanlege bileta av Gud er nettopp den forsmådde elskaren som lid med mennesket som har gått seg vill og lever langt frå hans ekte kjærleik. Gud som elskaren som kjempar for å få att henne han ikkje kan slutte å elske. Så kjem Gud sjølv for å rette opp det øydelagde forholdet mellom mennesket og Gud.

Gud kjem som eit fattigsleg barn som er underlagt dei same livsvilkåra som kvart menneske. Det heilt nye med Menneskesonen er at det mennesket som tek ansvar for handlingane sine og vedkjenner synda si, det mennesket tilgjev Menneskesonen, og dermed kan forholdet til Gud bli gjenoppretta.

Opphavsmytens funksjon er bortanfor den kritiske historieskrivinga. Funksjonen er å formidle til mennesket det nødvendige om livet, som ikkje kan forteljast på annan måte enn gjennom den arketypiske forteljinga: at strev og liding er del av menneskets vilkår i verda. Det er normalt og noko alle møter. Og at Gud aldri forlèt mennesket.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Religion

I Dag og Tid 20. januar 2023 skriv Andreas Skartveit om opphavsmytar under tittelen «Det vonde bryt seg inn».

Skartveit skriv: «Så freista Eva Adam, og Paradiset vart stengt. Gud slo hardt ned på det som hende, med si straffande hand. Og straffa var kollektiv…». Ja, slik blir ofte Guds reaksjon i 1. Mosebok kapittel 3, utlagt i Noreg. Andre les ikkje straff og forbanning, men kjærleik inn i Guds ord og handlingar. Korleis kan det gå til?

Eg fekk tale ein gong med ein skriftlærd i Toraen. Han studerte tolkingstradisjonen innanfor kabbala. Han sa at Gud ikkje reagerte med å forbanne då Adam og Eva åt frukta av visdommens tre. Gud forbanna ikkje, men han profeterte om kva som kom til å bli følgjene for mennesket. Fortvila og omsorgsfull grip Gud straks inn. Gud lagar sjølv klede og kler mennesket. Så hindrar Gud at skaden blir uoppretteleg: om mennesket også et av livsens tre og lever evig, kan ikkje skaden bøtast. Difor må mennesket ut av Paradiset, for å gjere Guds frelse mogeleg. Rabbien problematiserte også kva synda var.

Før mennesket visste skilnaden på godt og vondt, kunne det synde? Nei, meiner kabbala. Først då frukta var eten, vart augo opna, og mennesket kunne synde. Når Gud så vender seg til Adam, legg Adam skulda på Gud – og på Eva; opphavssynda er å ikkje ta ansvar for handlingane sine.

Opphavsmyten fortel at også utanfor Paradiset ansvarleggjer Gud mennesket og viser det omsorg. Når Kain drep bror sin, konfronterer Gud han. Og når Kain vil gå og er redd for livet sitt, set Gud eit merke på han for at ingen som møtte han, skulle drepe han. Vidare skildrar Bibelens bøker ein Gud som følgjer mennesket, kjempar med det og tuktar det, sjuk av kjærleik.

Eit av dei vanlege bileta av Gud er nettopp den forsmådde elskaren som lid med mennesket som har gått seg vill og lever langt frå hans ekte kjærleik. Gud som elskaren som kjempar for å få att henne han ikkje kan slutte å elske. Så kjem Gud sjølv for å rette opp det øydelagde forholdet mellom mennesket og Gud.

Gud kjem som eit fattigsleg barn som er underlagt dei same livsvilkåra som kvart menneske. Det heilt nye med Menneskesonen er at det mennesket som tek ansvar for handlingane sine og vedkjenner synda si, det mennesket tilgjev Menneskesonen, og dermed kan forholdet til Gud bli gjenoppretta.

Opphavsmytens funksjon er bortanfor den kritiske historieskrivinga. Funksjonen er å formidle til mennesket det nødvendige om livet, som ikkje kan forteljast på annan måte enn gjennom den arketypiske forteljinga: at strev og liding er del av menneskets vilkår i verda. Det er normalt og noko alle møter. Og at Gud aldri forlèt mennesket.

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis