Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Å vere påskrudd

Kor mykje av ansvaret for elevane på nett skal lærarane eigentleg ta?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
I dag ser dei fleste klasserom slik ut. Teknologien er ikkje lenger ein fritidssyssel, men ein sjølvsagd del av kvardagen.

I dag ser dei fleste klasserom slik ut. Teknologien er ikkje lenger ein fritidssyssel, men ein sjølvsagd del av kvardagen.

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix

I dag ser dei fleste klasserom slik ut. Teknologien er ikkje lenger ein fritidssyssel, men ein sjølvsagd del av kvardagen.

I dag ser dei fleste klasserom slik ut. Teknologien er ikkje lenger ein fritidssyssel, men ein sjølvsagd del av kvardagen.

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix

2864
20180316
2864
20180316

Det er etter lunsjtid, første året på vidaregåande, og vi har engelsk. Læraren har ikkje kome inn enno, og eg sit med edderkoppkabalen på skjermen medan eg ventar. Klassekameraten ved sida av meg vippar stolen faretrugande langt til sida for å snakke til meg.

– Har du ikkje Facebook, Mone?

Den hese kviskringa hennar og dei opptrekte bryna vitnar om at dette heilt klart er ein skandale. Eg skakar på hovudet. Raskt blar ho opp rett nettside, trykkjer på «opprett profil» og ser forventningsfullt på meg.

Eg rettar ryggen og tek til å oppsummere meg sjølv for ei ny, virtuell verd: «Namn: Mone. Heimstad: Ytre Søre Sunnmøre»...

Men no er ikkje denne verda ny lenger. Ho er gammal nok til at lærarar sjølv kallar inn til og minner om møte, fellesaktivitetar og dugnadar gjennom nett og sosiale medium. Og store delar av fellesplattformene for elevar og lærarar ligg på nettprogramma itslearning og Fronter. Vi har til og med fått ein paragraf i opplæringslova som skal sikre at lærarane har eit visst ansvar for elevane også når det gjeld det som skjer på nettet utanfor skuletida.

For når Instagram og Snapchat har vorte like naturlege som å pusse tennene, er det kanskje naudsynt å vere føre var. I 2016 slo nemleg Norsk senter for informasjonssikring fast at ungdom er dårlegare enn resten av befolkninga på nettvett. Ifølgje forskning.no denne månaden vert sjølvtilliten svekt av berre å knipse ein sjølvis og dele han på sosiale medium. Og endå meir svekt om ingen deler biletet.

Problemet med lovparagrafen oppstod i det Fylkesmannen i Oslo og Akershus fekk 200 munnlege og skriftlege klager frå foreldre berre det første halvåret etter at han vart stadfesta. Halvåret før hadde det kome inn 54 klager. Dette melde NRK førre veke.

– Vil det seie at ein er lærar 24 timar i døgnet, spurde journalisten i saka.

For det er vanskeleg å vite kvar grensene går. I Noreg har foreldra hovudansvaret for å oppsede borna, skulen kjem seinare. Men når skulen sjølv aktivt nyttar nett og sosiale medium i undervisning og i kontakt med foreldra, skal dei ikkje ha litt av ansvaret for nettbruken til elevane? Då elevar vart krenkte gjennom appen Jodel på ein skule i Møre og Romsdal i 2015, tok skuleleiinga på seg ansvaret for å opplyse elevane. Deretter vart appen stengd.

For skulen er ein institusjon med meir makt enn den einskilde familien. Kunne éin forelder få stengt ein app på ein tettstad dersom ein anonym person grovt trakasserte dottera med fullt namn og klassesteg på Jodel?

Kanskje skulle ein tilsetje nettrådgjevar på skulane, når teknologien ikkje lenger er ein fritidssyssel, men ein sjølvsagd del av kvardagen. Så får lærar vere lærar og forelder vere forelder.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er etter lunsjtid, første året på vidaregåande, og vi har engelsk. Læraren har ikkje kome inn enno, og eg sit med edderkoppkabalen på skjermen medan eg ventar. Klassekameraten ved sida av meg vippar stolen faretrugande langt til sida for å snakke til meg.

– Har du ikkje Facebook, Mone?

Den hese kviskringa hennar og dei opptrekte bryna vitnar om at dette heilt klart er ein skandale. Eg skakar på hovudet. Raskt blar ho opp rett nettside, trykkjer på «opprett profil» og ser forventningsfullt på meg.

Eg rettar ryggen og tek til å oppsummere meg sjølv for ei ny, virtuell verd: «Namn: Mone. Heimstad: Ytre Søre Sunnmøre»...

Men no er ikkje denne verda ny lenger. Ho er gammal nok til at lærarar sjølv kallar inn til og minner om møte, fellesaktivitetar og dugnadar gjennom nett og sosiale medium. Og store delar av fellesplattformene for elevar og lærarar ligg på nettprogramma itslearning og Fronter. Vi har til og med fått ein paragraf i opplæringslova som skal sikre at lærarane har eit visst ansvar for elevane også når det gjeld det som skjer på nettet utanfor skuletida.

For når Instagram og Snapchat har vorte like naturlege som å pusse tennene, er det kanskje naudsynt å vere føre var. I 2016 slo nemleg Norsk senter for informasjonssikring fast at ungdom er dårlegare enn resten av befolkninga på nettvett. Ifølgje forskning.no denne månaden vert sjølvtilliten svekt av berre å knipse ein sjølvis og dele han på sosiale medium. Og endå meir svekt om ingen deler biletet.

Problemet med lovparagrafen oppstod i det Fylkesmannen i Oslo og Akershus fekk 200 munnlege og skriftlege klager frå foreldre berre det første halvåret etter at han vart stadfesta. Halvåret før hadde det kome inn 54 klager. Dette melde NRK førre veke.

– Vil det seie at ein er lærar 24 timar i døgnet, spurde journalisten i saka.

For det er vanskeleg å vite kvar grensene går. I Noreg har foreldra hovudansvaret for å oppsede borna, skulen kjem seinare. Men når skulen sjølv aktivt nyttar nett og sosiale medium i undervisning og i kontakt med foreldra, skal dei ikkje ha litt av ansvaret for nettbruken til elevane? Då elevar vart krenkte gjennom appen Jodel på ein skule i Møre og Romsdal i 2015, tok skuleleiinga på seg ansvaret for å opplyse elevane. Deretter vart appen stengd.

For skulen er ein institusjon med meir makt enn den einskilde familien. Kunne éin forelder få stengt ein app på ein tettstad dersom ein anonym person grovt trakasserte dottera med fullt namn og klassesteg på Jodel?

Kanskje skulle ein tilsetje nettrådgjevar på skulane, når teknologien ikkje lenger er ein fritidssyssel, men ein sjølvsagd del av kvardagen. Så får lærar vere lærar og forelder vere forelder.

Når Instagram og Snapchat er like naturlege som å pusse
tennene, er det kanskje naudsynt å vere føre var.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis