Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Går god for Avinor-modellen

Kanskje er det ikkje så lenge før flyreiser blir utsleppsfrie,
meiner samferdsleminister Jon-Ivar Nygård.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

3049
20241018
3049
20241018

peranders@dagogtid.no

I 2002 var Arbeidarpartiet imot opprettinga av Avinor. I dag går samferdsleminister Jon-Ivar Nygård frå Ap god for løysinga.

– Avinor-modellen har tent oss godt i lang tid, seier Nygård til Dag og Tid.

– Avinor skulle effektivisere og kutte kostnader i flyplassdrifta. Utviklinga dei siste 20 åra tyder ikkje på at ønsket har blitt oppfylt?

– Nei. Men sidan pandemien har Avinor kutta ein milliard i årlege utgifter, og dei må halde fram med å effektivisere. Det er deira bidrag til spleiselaget for å få eit økonomisk berekraftig flyplassnett.

– Det var problem lenge før pandemien. Både i 2009 og 2018 kritiserte Riksrevisjonen Avinor for dårleg kostnadskontroll?

– Eg har ikkje solid kunnskap om det som ligg så langt attende. Men vi flyg mindre etter pandemien. Og vi har som politikk å oppretthalde dei flyplassane vi har. Da gjer det noko med forholdet mellom inntekter og utgifter.

– Når det er problem med kostnadene gjennom 20 år, kan det vere noko med Avinor-modellen som ikkje fungerer?

– Avinor-modellen er ein kompleks måte å organisere luftfarten på, og det har sine krevjande sider. Men selskapet har altså fått ned kostnadene med ein milliard kroner sidan pandemien.

– Nokre av tinga Avinor gjer, er i strid med andre politiske mål. Bør drifta av norske flyplassar avhenge av salet av billeg tobakk og sprit?

– Vi har ein modell der vi aksepterer at kommersielle inntekter frå mellom anna taxfreehandel går til å finansiere flyplasstrukturen. Denne regjeringa har justert ned taxfreekvotane noko. Det er ei avveging av ulike omsyn.

– I fjor fekk Avinor laga ein reklame som kopla helsetenester i distrikta med taxfreehandel. Det verkar rart at eit statleg selskap skal argumentere slik overfor dei folkevalde?

– Ja, det kan eg vere samd i.

– Avinor arbeider òg for å auke flytrafikken, noko som driv opp klimagassutsleppa. Er det rett at eit statleg selskap skal arbeide aktivt for å auke utsleppa?

– Da legg du til grunn at luftfarten ikkje kan kutte utslepp. Men ambisjonen for både Noreg og Avinor er nullutslepp frå luftfarten. For kortbaneflygingane er det innanfor rekkevidd i ganske kort perspektiv. For dei lengre rutene er vi eit stykke lenger unna. Men den teknologiske utviklinga tek oss den vegen.

– Elfly er vel ikkje nett rett rundt hjørnet?

– Eg har hatt møte med det svenske selskapet Heart Aerospace, som reknar med å ha elektriske hybridfly på vegnene i løpet av 2025. Kring 2028 eller 2030 bør det vere mogleg å nytte nullutsleppfly på det norske kortbanenettet.

– På lengre ruter er biodrivstoff alternativet. Men det er ingen overflod av berekraftig biodrivstoff i verda?

– Nei, og det er tusenkronersspørsmålet. Alle sektorar kan ikkje bruke biodrivstoff til å erstatte fossilt drivstoff. Så blir spørsmålet kven som kan gjere seg best nytte av det. Da er luftfarten over lengre distansar ein sterk kandidat, seier Jon-Ivar Nygård.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

peranders@dagogtid.no

I 2002 var Arbeidarpartiet imot opprettinga av Avinor. I dag går samferdsleminister Jon-Ivar Nygård frå Ap god for løysinga.

– Avinor-modellen har tent oss godt i lang tid, seier Nygård til Dag og Tid.

– Avinor skulle effektivisere og kutte kostnader i flyplassdrifta. Utviklinga dei siste 20 åra tyder ikkje på at ønsket har blitt oppfylt?

– Nei. Men sidan pandemien har Avinor kutta ein milliard i årlege utgifter, og dei må halde fram med å effektivisere. Det er deira bidrag til spleiselaget for å få eit økonomisk berekraftig flyplassnett.

– Det var problem lenge før pandemien. Både i 2009 og 2018 kritiserte Riksrevisjonen Avinor for dårleg kostnadskontroll?

– Eg har ikkje solid kunnskap om det som ligg så langt attende. Men vi flyg mindre etter pandemien. Og vi har som politikk å oppretthalde dei flyplassane vi har. Da gjer det noko med forholdet mellom inntekter og utgifter.

– Når det er problem med kostnadene gjennom 20 år, kan det vere noko med Avinor-modellen som ikkje fungerer?

– Avinor-modellen er ein kompleks måte å organisere luftfarten på, og det har sine krevjande sider. Men selskapet har altså fått ned kostnadene med ein milliard kroner sidan pandemien.

– Nokre av tinga Avinor gjer, er i strid med andre politiske mål. Bør drifta av norske flyplassar avhenge av salet av billeg tobakk og sprit?

– Vi har ein modell der vi aksepterer at kommersielle inntekter frå mellom anna taxfreehandel går til å finansiere flyplasstrukturen. Denne regjeringa har justert ned taxfreekvotane noko. Det er ei avveging av ulike omsyn.

– I fjor fekk Avinor laga ein reklame som kopla helsetenester i distrikta med taxfreehandel. Det verkar rart at eit statleg selskap skal argumentere slik overfor dei folkevalde?

– Ja, det kan eg vere samd i.

– Avinor arbeider òg for å auke flytrafikken, noko som driv opp klimagassutsleppa. Er det rett at eit statleg selskap skal arbeide aktivt for å auke utsleppa?

– Da legg du til grunn at luftfarten ikkje kan kutte utslepp. Men ambisjonen for både Noreg og Avinor er nullutslepp frå luftfarten. For kortbaneflygingane er det innanfor rekkevidd i ganske kort perspektiv. For dei lengre rutene er vi eit stykke lenger unna. Men den teknologiske utviklinga tek oss den vegen.

– Elfly er vel ikkje nett rett rundt hjørnet?

– Eg har hatt møte med det svenske selskapet Heart Aerospace, som reknar med å ha elektriske hybridfly på vegnene i løpet av 2025. Kring 2028 eller 2030 bør det vere mogleg å nytte nullutsleppfly på det norske kortbanenettet.

– På lengre ruter er biodrivstoff alternativet. Men det er ingen overflod av berekraftig biodrivstoff i verda?

– Nei, og det er tusenkronersspørsmålet. Alle sektorar kan ikkje bruke biodrivstoff til å erstatte fossilt drivstoff. Så blir spørsmålet kven som kan gjere seg best nytte av det. Da er luftfarten over lengre distansar ein sterk kandidat, seier Jon-Ivar Nygård.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Gjermund BakkeliHaga
Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Gjermund BakkeliHaga

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis