Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

SideblikkSamfunn

Han som peika ut brønnpissarane

Sigbjørn Hølmebakk gjekk inn i si tid som fredlaus diktar i ein politisk fimbulvinter.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattaren Sigbjørn Hølmebakk (1922–1981) ved skrivemaskinen i 1957.

Forfattaren Sigbjørn Hølmebakk (1922–1981) ved skrivemaskinen i 1957.

Foto: NTB

Forfattaren Sigbjørn Hølmebakk (1922–1981) ved skrivemaskinen i 1957.

Forfattaren Sigbjørn Hølmebakk (1922–1981) ved skrivemaskinen i 1957.

Foto: NTB

5795
20220204
5795
20220204

hompland@online.no

Det var ein gong ein kar i dalstroka innafor kysten Lindesnes–Åna-Sira som hadde ein slem «tilbøyelighed»: I mulm og mørke sneik han seg rundt og pissa i brønnane til godtfolk. Det var ei plage året rundt, men særleg om sommaren når det var lite vatn, for då stinka det stygt hos dei som blei ramma.

Det var ikkje fritt for at folk flest hadde sine mistankar om kven som stod bak desse mørkets gjerningar og skapte uhygge i bygda. Men temaet var så ekkelt at dei helst ikkje snakka om det, for pisslukta smitta liksom over på dei uskuldige offera. Om det blei ymta frampå om det ufyselege utanfor handelslaget eller på kyrkjebakken, var den mistenkte alltid først ute med kraftig fordømming av rykte og griseprat. Midt i svineriet var han eit normalt omgjengeleg og akta bygdemenneske. Det tryggaste var å smiska med han i von om å få vera i fred.

Den formastelege blei ikkje stempla og uskadeleggjord før ein fyllik reiste seg opp på ein bedehusbasar, peika på han og ropte med drukken røyst: «Brønnpissar!»

SIGBJØRN HØLMEBAKK (2.2.22–25.11.81) løfta denne bygdehistoria frå Feda inn i det offentlege rommet (Dagbladet 5. januar 1961) som metafor for ein mistenksam og tilgrisa overvakingspolitikk i Gerhardsens tid.

Heksejakta på fordekte kommunistar i fredsrørsla og andre som opponerte mot atom- og utanrikspolitikken, levde vidare. Haakon Lie og POT fylte mappene sine, men trykket letta. Når brønnpissarane blei avslørte, tapte dei mykje av den fordekte makta si. Arvtakaren Hårek Elvenes er ein komisk figur.

DIKTAREN HØLMEBAKK fekk sitt gjennombrot med Fimbulvinter i 1964, seinare filma som Brent jord. Det handla om menneske i ukueleg kamp for å overleva då tyskarane trekte seg ut av Finnmark i 1944. Men han stod også bak den romantiske komedien Hurra for Andersens. Fleire av bøkene hans blei filma, og han var i si tid ein av dei mest omsette, særleg til russisk.

Emissærsonen var ein glødande tribun og folketalar i moralsk og gamaltestamentleg stil, men ingen trugen partimann. Han var ein av drivarane då fredspartiet SF blei skipa, han kjempa mot maoistane i SUF og forfattarlauget, han samarbeidde med dei Moskva-tru revisjonistane i NKP, men fann aldri sin plass i SV.

I BANNBULLEN mot brønnpissarane var Hølmebakk også ute etter diktarkollegaene sine. Dei var feige, for mens dei sat med hendene i fanget, «arbeider partisekretariatene, og mens dere sover, skriver brønnpisserne!». «I gamle dager gikk dikterne i forreste rekke. De var med på å forme samfunnet. I dag er det samfunnet som har formet dere. Dere er blitt like snille og medgjørlige som et LO-medlem.»

BYRÅSJEFEN ER NØGD med at poetokratiets tid er ute, at logos gir meir etos enn patos i offentleg ordskifte, at samfunns­vitarar, juristar, informatørar, politikarar og sekretariat har tatt over. Og at diktarane held seg til sitt regiment og ikkje bruker indignasjonens nådegåve til å overausa politisk debatt med kjensleladde ord i kronikkar om atombomber og grufulle enkeltlagnader.

Byråsjefen kunne styra seg for Hølmebakk som politisk agitator, men har hatt stor glede av romanane, novellene og filmane. Dei tar opp djupt eksistensielle og evige spørsmål om liv og død, men har også gode skildringar av småfolks liv og lagnad i karrig natur. Favoritten er forteljinga om den fattige, men staute, sta og steile enka Birte på Sveigenes. På veslejulaftan, med tiåringen Sigvald på slep, trassa ho den vonde grannen og gjekk timevis over heia til byen med ei halmbør på ryggen. Det var det einaste ho hadde å selja, men då ingen ville gje henne ein rimeleg pris, sette den stolte Birte fyr på børa.

SIGBJØRN VAR EIN SLAGS sambygding. Me kjem ikkje frå «det blide Sørlandet», men frå same sosiokulturelle miljø i det knudrete landskapet i dalstroka innafor. Som vanleg var på dei kantar, emigrerte far hans til det norske Amerika. Der utdanna han seg til pastor, men vende heim att til hølmebakkane i Feda som to-kyrs-emissær.

Den nevenyttige Sigbjørn prøvde seg med revefarm og småbruk i Åsen, som han seinare bygde om til diktarstove. Han var ingen «heimstad­diktar», men eg har vore med på litterære vandringar for å finna førelegga til Karjolsteinen, Jentespranget og Fredlaustona. GGG-boka Salve Sauegjeter (1958) var ein spesiell favoritt i barndommen, for filmen var tatt opp i dei heimlege Knabeheiene.

Då den småfornemme strandstaden Feda blei ein del av Kvinesdal i 1963, høyrde me til same kommune – eller kommyne, som Sigbjørn sa. Det høyrest fransk og revolusjonært ut, men var lokal seiemåte.

Seinare hamna me begge på Sagene i Oslo då Sigbjørn fekk ein slags æresbustad i Hønse-Lovisas hus ved Akerselva, austkantens Grotten.

DET VAR HUNDRE ÅR onsdag sidan Sigbjørn Hølmebakk blei fødd – han likte datoen: 2.2.22. Han døydde av kreft og gjekk ut av tida i 1981, berre 59 år ung.

«Ta ikke denne uro fra meg» er teksten på bautasteinen ved Feda skole. Sitatet er også tittelen på utvalet av artiklar, talar og polemikkar som Kjell Cordtsen redigerte i 1982. Der sette den tidlegare redaktøren av Orientering krinsrekord i lengde med ei sprakande innleiing på 85 sider som ber Nordahl Grieg- og Evensmo-inspirerte tittelen «En dikter går inn i sin tid».

Nå synest Sigbjørn Hølme­bakk å vera gløymd som samfunnsaktør og forfattar av dagens debattantar og av forlaget Gyldendal, der broren Gordon var redaktør.

I velmaktsåra sine var han med og prega samtida. Han heldt ut hundevakta i 50- og 60-åra, og han såg grålysing på 70-åra.

Sigbjørn Hølmebakk burde få kvila i ufred, for han har også mykje å seia til ettertida.

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

hompland@online.no

Det var ein gong ein kar i dalstroka innafor kysten Lindesnes–Åna-Sira som hadde ein slem «tilbøyelighed»: I mulm og mørke sneik han seg rundt og pissa i brønnane til godtfolk. Det var ei plage året rundt, men særleg om sommaren når det var lite vatn, for då stinka det stygt hos dei som blei ramma.

Det var ikkje fritt for at folk flest hadde sine mistankar om kven som stod bak desse mørkets gjerningar og skapte uhygge i bygda. Men temaet var så ekkelt at dei helst ikkje snakka om det, for pisslukta smitta liksom over på dei uskuldige offera. Om det blei ymta frampå om det ufyselege utanfor handelslaget eller på kyrkjebakken, var den mistenkte alltid først ute med kraftig fordømming av rykte og griseprat. Midt i svineriet var han eit normalt omgjengeleg og akta bygdemenneske. Det tryggaste var å smiska med han i von om å få vera i fred.

Den formastelege blei ikkje stempla og uskadeleggjord før ein fyllik reiste seg opp på ein bedehusbasar, peika på han og ropte med drukken røyst: «Brønnpissar!»

SIGBJØRN HØLMEBAKK (2.2.22–25.11.81) løfta denne bygdehistoria frå Feda inn i det offentlege rommet (Dagbladet 5. januar 1961) som metafor for ein mistenksam og tilgrisa overvakingspolitikk i Gerhardsens tid.

Heksejakta på fordekte kommunistar i fredsrørsla og andre som opponerte mot atom- og utanrikspolitikken, levde vidare. Haakon Lie og POT fylte mappene sine, men trykket letta. Når brønnpissarane blei avslørte, tapte dei mykje av den fordekte makta si. Arvtakaren Hårek Elvenes er ein komisk figur.

DIKTAREN HØLMEBAKK fekk sitt gjennombrot med Fimbulvinter i 1964, seinare filma som Brent jord. Det handla om menneske i ukueleg kamp for å overleva då tyskarane trekte seg ut av Finnmark i 1944. Men han stod også bak den romantiske komedien Hurra for Andersens. Fleire av bøkene hans blei filma, og han var i si tid ein av dei mest omsette, særleg til russisk.

Emissærsonen var ein glødande tribun og folketalar i moralsk og gamaltestamentleg stil, men ingen trugen partimann. Han var ein av drivarane då fredspartiet SF blei skipa, han kjempa mot maoistane i SUF og forfattarlauget, han samarbeidde med dei Moskva-tru revisjonistane i NKP, men fann aldri sin plass i SV.

I BANNBULLEN mot brønnpissarane var Hølmebakk også ute etter diktarkollegaene sine. Dei var feige, for mens dei sat med hendene i fanget, «arbeider partisekretariatene, og mens dere sover, skriver brønnpisserne!». «I gamle dager gikk dikterne i forreste rekke. De var med på å forme samfunnet. I dag er det samfunnet som har formet dere. Dere er blitt like snille og medgjørlige som et LO-medlem.»

BYRÅSJEFEN ER NØGD med at poetokratiets tid er ute, at logos gir meir etos enn patos i offentleg ordskifte, at samfunns­vitarar, juristar, informatørar, politikarar og sekretariat har tatt over. Og at diktarane held seg til sitt regiment og ikkje bruker indignasjonens nådegåve til å overausa politisk debatt med kjensleladde ord i kronikkar om atombomber og grufulle enkeltlagnader.

Byråsjefen kunne styra seg for Hølmebakk som politisk agitator, men har hatt stor glede av romanane, novellene og filmane. Dei tar opp djupt eksistensielle og evige spørsmål om liv og død, men har også gode skildringar av småfolks liv og lagnad i karrig natur. Favoritten er forteljinga om den fattige, men staute, sta og steile enka Birte på Sveigenes. På veslejulaftan, med tiåringen Sigvald på slep, trassa ho den vonde grannen og gjekk timevis over heia til byen med ei halmbør på ryggen. Det var det einaste ho hadde å selja, men då ingen ville gje henne ein rimeleg pris, sette den stolte Birte fyr på børa.

SIGBJØRN VAR EIN SLAGS sambygding. Me kjem ikkje frå «det blide Sørlandet», men frå same sosiokulturelle miljø i det knudrete landskapet i dalstroka innafor. Som vanleg var på dei kantar, emigrerte far hans til det norske Amerika. Der utdanna han seg til pastor, men vende heim att til hølmebakkane i Feda som to-kyrs-emissær.

Den nevenyttige Sigbjørn prøvde seg med revefarm og småbruk i Åsen, som han seinare bygde om til diktarstove. Han var ingen «heimstad­diktar», men eg har vore med på litterære vandringar for å finna førelegga til Karjolsteinen, Jentespranget og Fredlaustona. GGG-boka Salve Sauegjeter (1958) var ein spesiell favoritt i barndommen, for filmen var tatt opp i dei heimlege Knabeheiene.

Då den småfornemme strandstaden Feda blei ein del av Kvinesdal i 1963, høyrde me til same kommune – eller kommyne, som Sigbjørn sa. Det høyrest fransk og revolusjonært ut, men var lokal seiemåte.

Seinare hamna me begge på Sagene i Oslo då Sigbjørn fekk ein slags æresbustad i Hønse-Lovisas hus ved Akerselva, austkantens Grotten.

DET VAR HUNDRE ÅR onsdag sidan Sigbjørn Hølmebakk blei fødd – han likte datoen: 2.2.22. Han døydde av kreft og gjekk ut av tida i 1981, berre 59 år ung.

«Ta ikke denne uro fra meg» er teksten på bautasteinen ved Feda skole. Sitatet er også tittelen på utvalet av artiklar, talar og polemikkar som Kjell Cordtsen redigerte i 1982. Der sette den tidlegare redaktøren av Orientering krinsrekord i lengde med ei sprakande innleiing på 85 sider som ber Nordahl Grieg- og Evensmo-inspirerte tittelen «En dikter går inn i sin tid».

Nå synest Sigbjørn Hølme­bakk å vera gløymd som samfunnsaktør og forfattar av dagens debattantar og av forlaget Gyldendal, der broren Gordon var redaktør.

I velmaktsåra sine var han med og prega samtida. Han heldt ut hundevakta i 50- og 60-åra, og han såg grålysing på 70-åra.

Sigbjørn Hølmebakk burde få kvila i ufred, for han har også mykje å seia til ettertida.

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Han heldt ut hundevakta i 50- og 60-åra og såg grålysinga i 70-åra.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis