«Har du illusjonar om politikk og politikarar, vil Soundtrack to a Coup D’Etat drepe dei effektivt på 150 minutt.»
Fleire jazzmusikarar i USA mislikte at amerikansk UD nytta dei som «ambassadørar» i Afrika for å få merksemda vekk frå det dei dreiv med.
Foto frå filmen
Les også
Den franske kolonimakta stal fleire enn 7000 kunstgjenstandar frå det afrikanske kongedømmet Benin.
Foto frå filmen
Når dei rike stel
Les også
Regissør Lena-Christin Kalle tek føre seg behandlinga av dei såkalla «tyskarjentene».
Foto frå filmen
Kva er det vi ikkje må vite?
Les også
Den franske kolonimakta stal fleire enn 7000 kunstgjenstandar frå det afrikanske kongedømmet Benin.
Foto frå filmen
Når dei rike stel
Les også
Regissør Lena-Christin Kalle tek føre seg behandlinga av dei såkalla «tyskarjentene».
Foto frå filmen
Kva er det vi ikkje må vite?
Glimt frå den 25. filmfestivalen
Den 25. utgåva av Bergen internasjonale filmfestival er gjennomført. Blant dei over 120 filmane publikum har kunna velja mellom, presenterer vi tre som kvar på sitt vis fortel noko om føresetnadane for verda og tida vi lever i.
Dokumentar
Regi: Johan Grimonprez
Soundtrack to a Coup D’Etat
BIFF
Hausten 1960 heldt USAs president Eisenhower ei tale i FN. Der streka han under at dei nye statane i Afrika, som nett hadde blitt uavhengige frå grådige europeiske kolonimakter, måtte få byggje seg opp utan innblanding frå andre land. Især gjaldt dette Den demokratiske republikken Kongo, som Belgia hadde utbytt på det grøvste. Det han ikkje nemnde, var at han helst såg republikkens første demokratisk valde statsminister Patrice Lumumba rydda av vegen. Få månader seinare var jobben gjord og Lumumba myrda.
Slik kunne USA tryggje kontrollen over Kongos enorme uranførekomstar, som hadde gjort det mogleg å utvikle dei første atombombene.
Grenselaus kynisme
Den belgiske manusforfattaren og regissøren Johan Grimonprez har gjort filmen til noko mykje meir enn kampen om makta i Kongo. Han skildrar avkoloniseringa, FNs hjelpeløyse, men også generalsekretær Dag Hammarskjölds stygge freistnad på å styre utviklinga i Kongo (slik at det gir meining at det var der han skulle finne sin tidlege død), den kalde krigen, utvidinga av FN med nye, uavhengige statar og heile det politiske spelet om makt i Afrika – og i FN. Og den grenselause kynismen. Det er som om vi ser byrjinga på den tragiske utviklinga av verdsdelen som brått fekk sin fridom, og vi samstundes skjønar kvifor FN aldri har kunna fungere slik organisasjonen var tenkt.
Har du illusjonar om politikk og politikarar, vil Soundtrack to a Coup D’Etat drepe dei effektivt på 150 minutt.
Rikt på nyansar
Filmen er eit fenomenalt lappeteppe, så rikt på nyansar at det stundom er lett å miste tråden. Soundtrack i tittelen syner til det kanskje mest overraskande – korleis amerikansk UD nytta tidas fremste svarte jazzmusikarar som «ambassadørar» i Afrika for å få merksemda bort frå jævelskapen landet dreiv med. Då det gjekk opp for Louis Armstrong kva han hadde vore lurt med på, truga han med å seie frå seg det amerikanske statsborgarskapet sitt.
I tillegg til alt anna er filmen eit fabelaktig døme på avansert og effektfull klipping, der dei hyppige jazzinnslaga gjer det heile til ein konsert.
Seksti år seinare synest ikkje verda å ha endra seg til det betre. Dobbeltmoralen er kanskje sterkare enn nokon gong. For kort tid sidan utvida EU sanksjonane sine mot Iran. Grunngjevinga: fordi landet leverte missil til Russland, som blei nytta til drepinga i Ukraina.
Ingen nemnde kven som forsyner drapsmaskina i Midtausten med våpen.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Les også:
«Kva er det vi ikkje må vite?» (melding av De rettsløse, regi: Lena-Christin Kalle)
«Når dei rike stel» (melding av Dahomey, regi: Mati Diop)
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Glimt frå den 25. filmfestivalen
Den 25. utgåva av Bergen internasjonale filmfestival er gjennomført. Blant dei over 120 filmane publikum har kunna velja mellom, presenterer vi tre som kvar på sitt vis fortel noko om føresetnadane for verda og tida vi lever i.
Dokumentar
Regi: Johan Grimonprez
Soundtrack to a Coup D’Etat
BIFF
Hausten 1960 heldt USAs president Eisenhower ei tale i FN. Der streka han under at dei nye statane i Afrika, som nett hadde blitt uavhengige frå grådige europeiske kolonimakter, måtte få byggje seg opp utan innblanding frå andre land. Især gjaldt dette Den demokratiske republikken Kongo, som Belgia hadde utbytt på det grøvste. Det han ikkje nemnde, var at han helst såg republikkens første demokratisk valde statsminister Patrice Lumumba rydda av vegen. Få månader seinare var jobben gjord og Lumumba myrda.
Slik kunne USA tryggje kontrollen over Kongos enorme uranførekomstar, som hadde gjort det mogleg å utvikle dei første atombombene.
Grenselaus kynisme
Den belgiske manusforfattaren og regissøren Johan Grimonprez har gjort filmen til noko mykje meir enn kampen om makta i Kongo. Han skildrar avkoloniseringa, FNs hjelpeløyse, men også generalsekretær Dag Hammarskjölds stygge freistnad på å styre utviklinga i Kongo (slik at det gir meining at det var der han skulle finne sin tidlege død), den kalde krigen, utvidinga av FN med nye, uavhengige statar og heile det politiske spelet om makt i Afrika – og i FN. Og den grenselause kynismen. Det er som om vi ser byrjinga på den tragiske utviklinga av verdsdelen som brått fekk sin fridom, og vi samstundes skjønar kvifor FN aldri har kunna fungere slik organisasjonen var tenkt.
Har du illusjonar om politikk og politikarar, vil Soundtrack to a Coup D’Etat drepe dei effektivt på 150 minutt.
Rikt på nyansar
Filmen er eit fenomenalt lappeteppe, så rikt på nyansar at det stundom er lett å miste tråden. Soundtrack i tittelen syner til det kanskje mest overraskande – korleis amerikansk UD nytta tidas fremste svarte jazzmusikarar som «ambassadørar» i Afrika for å få merksemda bort frå jævelskapen landet dreiv med. Då det gjekk opp for Louis Armstrong kva han hadde vore lurt med på, truga han med å seie frå seg det amerikanske statsborgarskapet sitt.
I tillegg til alt anna er filmen eit fabelaktig døme på avansert og effektfull klipping, der dei hyppige jazzinnslaga gjer det heile til ein konsert.
Seksti år seinare synest ikkje verda å ha endra seg til det betre. Dobbeltmoralen er kanskje sterkare enn nokon gong. For kort tid sidan utvida EU sanksjonane sine mot Iran. Grunngjevinga: fordi landet leverte missil til Russland, som blei nytta til drepinga i Ukraina.
Ingen nemnde kven som forsyner drapsmaskina i Midtausten med våpen.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar, journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Les også:
«Kva er det vi ikkje må vite?» (melding av De rettsløse, regi: Lena-Christin Kalle)
«Når dei rike stel» (melding av Dahomey, regi: Mati Diop)
Les også
Den franske kolonimakta stal fleire enn 7000 kunstgjenstandar frå det afrikanske kongedømmet Benin.
Foto frå filmen
Når dei rike stel
Les også
Regissør Lena-Christin Kalle tek føre seg behandlinga av dei såkalla «tyskarjentene».
Foto frå filmen
Kva er det vi ikkje må vite?
Fleire artiklar
Små-ulovleg: Godtet er smått, men er denne reklamen retta mot små eller store menneske? Det kan få alt å seie dersom ei ny forskrift vert vedteken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
«Om høyringsinnspela frå Helsedirektoratet vert inkluderte, risikerer ein å kriminalisere heilt vanleg mat.»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.