Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Blomar i skinn og kjeder av knoklar

Kunsten til Aslaug M. Juliussen liknar lite på det vi har sett før.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Riddo Douttar Museat, Karasjok

Foto: Riddo Douttar Museat, Karasjok

5205
20190104
5205
20190104

Utstilling

Aslaug M. Juliussen:

Skjæringspunkter

Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø
20. oktober 2018–31. mars 2019
Kurator: Charis Gullickson

Det første som møter oss i utstillinga, er tre digre skulpturar: «Hornild», «Hornbærer» og «Hornrose». Reinsdyrhorn stikk opp av store ballar dekte av skinn og hår frå reinsdyr. Dei strålar mot oss som soler. Dei er som relikviar, sakrale gjenstandar frå eldgamle ritar.

Eg gjekk granskande kring skulpturane. Formene er kulerunde frå alle vinklar. Dei vitnar om stor presisjonsevne, eit solid handverk som har slektskap med smykka til Tone Vigeland. Vi finn den same inngåande formforståinga, den utrøyttelege og nyfikne utforskinga av materialet, men her med heilt andre ingrediensar og intensjonar.

Ser vi nærare på skulpturane, oppdagar vi at ho nyttar forskjellige delar av horna til kvar av dei. I «Hornbærer» har ho brukt dei ytste delane av horna, desse som minner om hender med fingrar som bøyer seg innover. Nedst er horna store, så vert dei mindre ettersom auga glir oppover forma. Jo meir vi ser på objekta, jo meir dukkar fram. Innimellom vert det som å forsøke tolke eit framandt språk; vi anar detaljar ein skal ha stor kunnskap om reindrift og samiske tradisjonar for å få fullt utbytte av. Såleis veks det fram eit sterkt ønske om å vite meir og dermed femne tettare om verka.

Å setje kunst i bås

Kunsten til Juliussen krinsar kring reinsdyret. Gjennom fleire tiår har ho arbeidd med reinsdyrdrift, og som kunstnar auser ho av den inngåande kunnskapen ho har om dyra og tilværet på vidda. Ho hentar inn material frå slaktinga og preparerer det trinn for trinn gjennom tidkrevjande prosessar. Det kviler ein djup respekt for reinen i verka, også for kunsthandverkstradisjonen, kanskje særleg for duodji. Duodji er eit samisk omgrep som er vanskeleg å omsetje, der naturmateriale, tradisjon og det åndelege smeltar saman i verket. Juliussen har nytta meir enn førti tradisjonsrike handverksteknikkar i dei utstilte verka. Det er sjeldan å sjå slik breidde i eit kunstnarskap.

Det er freistande å romantisere og eksotisere kunsten til Juliussen. Men kunsten hennar er så mykje meir enn dette. Det er kanskje derfor kuratoren har valt å setje inn seks verk av kunstnarar som har inspirert henne eller har likskapar i materialbruk og tema. Mellom anna er her eit teppe av den kjende tekstilkunstnaren Synnøve Anker Aurdal, som Juliussen var assistent for tidleg på 80-talet. Desse innslaga skaper nye og ofte uventa rom for dialogar.

Kvitskura knoklar

Dei største verka er plasserte i det luftige atriet i første etasje. Midt i rommet fløymer ei kjede av knoklar ned frå seks meters høgd. Det gir ein så overveldande verknad at det døyver noko av det makabre ved det. Verket kan stå som ein allegori over Esekiel 37, der Gud i eit syn lét profeten sjå ein dal full av tørre bein og korleis dei døde truande skal reise seg i endetida: «Tal profetord over desse knoklane og sei til dei: Tørre knoklar, høyr Herrens ord!»

Verket «Hornkjede» er utforma av kvitskura knoklar, hovar og horn som er patinerte og lenka saman. Mellom kvart stykke bein er eit årsmerke av typen reinsdyra har i øyra, med informasjon om kjønn, årgang og eigar. Merka fortel at knoklane ein gong hadde liv. Såleis kan verket også tolkast i memento mori-tradisjonen frå barokken, desse dystre måleria som dvelte ved kor kort livet er.

Hornpinnar

Langs to veggar heng hornpinnar på rekke og rad. Her er ein bit gevir forsynt med langstrekte glashorn i kvar ende. Juliussen har også laga versjonar støypte i jarn og dolomitt. Desse skarpe og paradoksalt sårbare spyda er så vel vakre å sjå på som vanskelege å forstå. Om ein ser på dei som stiliserte reinsdyr, kan dei kanskje seie oss noko om balansen mellom natur og kultur. Det som ser sterkt ut, kan gjerne lett knekke.

Hornpinnane er også brukte som stilk og frøberar i digre skinnroser. Også desse er påsydde årgangsmerke. Blomane er laga av kåpene til kvinner som kunstnaren verdset. Fleire av dei røffe og vêrharde vekstane er på avskrekkande vis forsynte med lange, skarpe ståltrådar.

Karakteristisk for verka hennar er formene reinsa for detaljar. Formene fortel på ulike måtar om korleis mennesket inngår i det naturlege krinslaupet. Her vert reinen det avgjerande bindeleddet. Verka har samstundes ein eksistensiell karakter som løftar dei ut over tid og stad. I ei tid då vi opplever ei aukande framandgjering til naturen, med klimatiske utfordringar som ein av mange uheldige konsekvensar, minner verka til Juliussen oss om noko evig grunnleggjande.

Katalog

Museet har laga ein katalog til utstillinga utgitt på det tyske prestisjeforlaget Arnoldsche. Sjølv om dei fleste forfattarane av boka er norske, er språket engelsk. Dette er eit økonomisk spørsmål i og med at boka skal presenterast ved bokmessa i Frankfurt i haust. I år er Noreg gjesteland, ei storsatsing mange har høge forventingar til.

Eg hadde lenge sett fram til utstillinga, og ho skuffa ikkje. Ho gav meirsmak. Det er alltid eit godt teikn. I sommar stiller Juliussen også ut i Blaafarveverket i Åmot og ved Anchorage Museum i Alaska.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Utstilling

Aslaug M. Juliussen:

Skjæringspunkter

Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø
20. oktober 2018–31. mars 2019
Kurator: Charis Gullickson

Det første som møter oss i utstillinga, er tre digre skulpturar: «Hornild», «Hornbærer» og «Hornrose». Reinsdyrhorn stikk opp av store ballar dekte av skinn og hår frå reinsdyr. Dei strålar mot oss som soler. Dei er som relikviar, sakrale gjenstandar frå eldgamle ritar.

Eg gjekk granskande kring skulpturane. Formene er kulerunde frå alle vinklar. Dei vitnar om stor presisjonsevne, eit solid handverk som har slektskap med smykka til Tone Vigeland. Vi finn den same inngåande formforståinga, den utrøyttelege og nyfikne utforskinga av materialet, men her med heilt andre ingrediensar og intensjonar.

Ser vi nærare på skulpturane, oppdagar vi at ho nyttar forskjellige delar av horna til kvar av dei. I «Hornbærer» har ho brukt dei ytste delane av horna, desse som minner om hender med fingrar som bøyer seg innover. Nedst er horna store, så vert dei mindre ettersom auga glir oppover forma. Jo meir vi ser på objekta, jo meir dukkar fram. Innimellom vert det som å forsøke tolke eit framandt språk; vi anar detaljar ein skal ha stor kunnskap om reindrift og samiske tradisjonar for å få fullt utbytte av. Såleis veks det fram eit sterkt ønske om å vite meir og dermed femne tettare om verka.

Å setje kunst i bås

Kunsten til Juliussen krinsar kring reinsdyret. Gjennom fleire tiår har ho arbeidd med reinsdyrdrift, og som kunstnar auser ho av den inngåande kunnskapen ho har om dyra og tilværet på vidda. Ho hentar inn material frå slaktinga og preparerer det trinn for trinn gjennom tidkrevjande prosessar. Det kviler ein djup respekt for reinen i verka, også for kunsthandverkstradisjonen, kanskje særleg for duodji. Duodji er eit samisk omgrep som er vanskeleg å omsetje, der naturmateriale, tradisjon og det åndelege smeltar saman i verket. Juliussen har nytta meir enn førti tradisjonsrike handverksteknikkar i dei utstilte verka. Det er sjeldan å sjå slik breidde i eit kunstnarskap.

Det er freistande å romantisere og eksotisere kunsten til Juliussen. Men kunsten hennar er så mykje meir enn dette. Det er kanskje derfor kuratoren har valt å setje inn seks verk av kunstnarar som har inspirert henne eller har likskapar i materialbruk og tema. Mellom anna er her eit teppe av den kjende tekstilkunstnaren Synnøve Anker Aurdal, som Juliussen var assistent for tidleg på 80-talet. Desse innslaga skaper nye og ofte uventa rom for dialogar.

Kvitskura knoklar

Dei største verka er plasserte i det luftige atriet i første etasje. Midt i rommet fløymer ei kjede av knoklar ned frå seks meters høgd. Det gir ein så overveldande verknad at det døyver noko av det makabre ved det. Verket kan stå som ein allegori over Esekiel 37, der Gud i eit syn lét profeten sjå ein dal full av tørre bein og korleis dei døde truande skal reise seg i endetida: «Tal profetord over desse knoklane og sei til dei: Tørre knoklar, høyr Herrens ord!»

Verket «Hornkjede» er utforma av kvitskura knoklar, hovar og horn som er patinerte og lenka saman. Mellom kvart stykke bein er eit årsmerke av typen reinsdyra har i øyra, med informasjon om kjønn, årgang og eigar. Merka fortel at knoklane ein gong hadde liv. Såleis kan verket også tolkast i memento mori-tradisjonen frå barokken, desse dystre måleria som dvelte ved kor kort livet er.

Hornpinnar

Langs to veggar heng hornpinnar på rekke og rad. Her er ein bit gevir forsynt med langstrekte glashorn i kvar ende. Juliussen har også laga versjonar støypte i jarn og dolomitt. Desse skarpe og paradoksalt sårbare spyda er så vel vakre å sjå på som vanskelege å forstå. Om ein ser på dei som stiliserte reinsdyr, kan dei kanskje seie oss noko om balansen mellom natur og kultur. Det som ser sterkt ut, kan gjerne lett knekke.

Hornpinnane er også brukte som stilk og frøberar i digre skinnroser. Også desse er påsydde årgangsmerke. Blomane er laga av kåpene til kvinner som kunstnaren verdset. Fleire av dei røffe og vêrharde vekstane er på avskrekkande vis forsynte med lange, skarpe ståltrådar.

Karakteristisk for verka hennar er formene reinsa for detaljar. Formene fortel på ulike måtar om korleis mennesket inngår i det naturlege krinslaupet. Her vert reinen det avgjerande bindeleddet. Verka har samstundes ein eksistensiell karakter som løftar dei ut over tid og stad. I ei tid då vi opplever ei aukande framandgjering til naturen, med klimatiske utfordringar som ein av mange uheldige konsekvensar, minner verka til Juliussen oss om noko evig grunnleggjande.

Katalog

Museet har laga ein katalog til utstillinga utgitt på det tyske prestisjeforlaget Arnoldsche. Sjølv om dei fleste forfattarane av boka er norske, er språket engelsk. Dette er eit økonomisk spørsmål i og med at boka skal presenterast ved bokmessa i Frankfurt i haust. I år er Noreg gjesteland, ei storsatsing mange har høge forventingar til.

Eg hadde lenge sett fram til utstillinga, og ho skuffa ikkje. Ho gav meirsmak. Det er alltid eit godt teikn. I sommar stiller Juliussen også ut i Blaafarveverket i Åmot og ved Anchorage Museum i Alaska.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
 Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Kate Moss på sofaen til Bella Freud på YouTube.

Skjermdump

Feature

Klede

På YouTube-kanalen Fashion Neurosis ligg kulturfolk på divanen til Bella Freud og snakkar ut om klede. 

Ida Lødemel Tvedt
Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Eva Vezjnavets, psevdonym for Svjatlana Kurs, blir sett på som ein av dei mest originale samtidsforfattarane frå Belarus, skriv forlaget.

Foto: Alenz Kazlova

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Stort frå Belarus

Eva Vezjnavets skriv med fandenivaldsk sorg over heimlandet.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit
Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Helga Guren og Oddgeir Thune spelar hovudrollene i debutspelefilmen til Lilja Ingolfsdottir.

Foto: Norsk Film Distribusjon

FilmMeldingar

Kinoåret 2024 oppsummert

Det er semje om årets norske filmfavorittar. Trass i ei ikkje heilt samanfallande toppliste er filmmeldarane jamt over einige.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis