JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Å smila til lagnaden

Andsnes og Chamayou gav oss Festspillenes mest minneverdige konsert.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Leif Ove Andsnes og Bertrand Chamayou ved klaveret i Grieghallen.

Leif Ove Andsnes og Bertrand Chamayou ved klaveret i Grieghallen.

Foto: Thor Brødreskift

Leif Ove Andsnes og Bertrand Chamayou ved klaveret i Grieghallen.

Leif Ove Andsnes og Bertrand Chamayou ved klaveret i Grieghallen.

Foto: Thor Brødreskift

3119
20240607
3119
20240607

Festspelkonsert

Franz Schubert, György Kurtág:

Firhendig klavermusikk

Leif Ove Andsnes og Bertrand Chamayou, klaver.
Grieghallen, torsdag 30. mai

Som pianist er Leif Ove Andsnes det Rafael er i målarkunsten: Han spelar nesten for vakkert, for teknisk suverent, med total kontroll over klanglege nyansar og rytmiske konturar i klaverspelet. Under konserten i Grieghallen demonstrerte han ein av sine største styrkar, nemleg evna til å spela svakt. Mest slåande var pianissimo-partia i György Kurtágs (fødd 1926) vesle solostykke «Les Adieux in Janáčeks Manier», der han makta å fylla heile salen med klang sjølv om musikken eigentleg knapt er høyrleg.

Mykjeseiande

Den uvanlege programsamansetjinga fungerte framifrå. Med seg hadde Andsnes franske Bertrand Chamayou, som han framførte brorparten av repertoaret firhendig saman med ved flygelet. Ved sida av ungararen Kurtág, som er ein av våre fremste nolevande komponistar, fekk me høyra tre verk av wienaren Franz Schubert (1797–1828). Komponistane står altså langt unna kvarandre i musikkhistoria, men meir slåande enn den stilistiske kontrasten var ulikskapen deira i form og uttrykk.

Schuberts satsar er mykje­seiande av di dei er så lange. Dei blei til under tung sjukdom same året som han døydde, 31 år gammal – han hadde så mykje på hjarta, så mangt han ville seia før han skulle fara. Kurtágs satsar, derimot, er mykjeseiande av di dei er så knappe og konsentrerte, stundom ikkje lengre enn eitt minutt. Kvar tone tel, alle overgangar er skorne ned til det mest essensielle; tonespråket er heilhjarta i uttrykk, men lakonisk i form. Verka til den eine er altså som lange noveller, medan den andre skriv aforismar. Motsetnadane utfylte kvarande. Dette, ved sida av dei gode tolkingane, var det som gjorde konserten så minneverdig.

Pianistiske overtonar

Kurtág er pianist, og klaverkomposisjonane hans syner djup innsikt i klangmoglegheitene til instrumentet, til dømes i det firhendige «Bells (Hommage à Stravinsky)». Her sat Chamayou øvst ved klaviaturet, og i det høgste registeret blei lyden av klokker perfekt imitert. Ekte klokkeklang er overtonerik, det er dette som gjer lyden så sylvaktig briljant. Kurtág har gjenskapt desse overtonane ved, i tillegg til grunntonen, å leggja til knapt høyrbare pianissimo-tonar i det aller høgste klaverregisteret. Chamayou realiserte dette komposisjonstekniske meisterstykket ypparleg.

Høgdepunktet når det gjeld Schubert, var Fantasi i f-moll, D940, som han fullførte fem månadar før han døydde hausten 1828. Dei fire satsane blir spelte i eitt dramatisk drag utan pause, og det firhendige gjev klaverparten symfonisk fylde. Likevel er det ikkje dramatikken og klangfylden, men dei enkle og såre melodiane som grip meg mest. Partiet i fyrstesatsen «Allegro molto moderato» der Schubert plutseleg snur den sorgsame mollmelodien om til dur, er sterkt. Momentet har noko avklart ved seg – som om den dødsmerkte slepper taket ein augneblink og smiler til lagnaden.

Sjur Haga Bringeland

Les fleire artiklar frå Festspillene her.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Festspelkonsert

Franz Schubert, György Kurtág:

Firhendig klavermusikk

Leif Ove Andsnes og Bertrand Chamayou, klaver.
Grieghallen, torsdag 30. mai

Som pianist er Leif Ove Andsnes det Rafael er i målarkunsten: Han spelar nesten for vakkert, for teknisk suverent, med total kontroll over klanglege nyansar og rytmiske konturar i klaverspelet. Under konserten i Grieghallen demonstrerte han ein av sine største styrkar, nemleg evna til å spela svakt. Mest slåande var pianissimo-partia i György Kurtágs (fødd 1926) vesle solostykke «Les Adieux in Janáčeks Manier», der han makta å fylla heile salen med klang sjølv om musikken eigentleg knapt er høyrleg.

Mykjeseiande

Den uvanlege programsamansetjinga fungerte framifrå. Med seg hadde Andsnes franske Bertrand Chamayou, som han framførte brorparten av repertoaret firhendig saman med ved flygelet. Ved sida av ungararen Kurtág, som er ein av våre fremste nolevande komponistar, fekk me høyra tre verk av wienaren Franz Schubert (1797–1828). Komponistane står altså langt unna kvarandre i musikkhistoria, men meir slåande enn den stilistiske kontrasten var ulikskapen deira i form og uttrykk.

Schuberts satsar er mykje­seiande av di dei er så lange. Dei blei til under tung sjukdom same året som han døydde, 31 år gammal – han hadde så mykje på hjarta, så mangt han ville seia før han skulle fara. Kurtágs satsar, derimot, er mykjeseiande av di dei er så knappe og konsentrerte, stundom ikkje lengre enn eitt minutt. Kvar tone tel, alle overgangar er skorne ned til det mest essensielle; tonespråket er heilhjarta i uttrykk, men lakonisk i form. Verka til den eine er altså som lange noveller, medan den andre skriv aforismar. Motsetnadane utfylte kvarande. Dette, ved sida av dei gode tolkingane, var det som gjorde konserten så minneverdig.

Pianistiske overtonar

Kurtág er pianist, og klaverkomposisjonane hans syner djup innsikt i klangmoglegheitene til instrumentet, til dømes i det firhendige «Bells (Hommage à Stravinsky)». Her sat Chamayou øvst ved klaviaturet, og i det høgste registeret blei lyden av klokker perfekt imitert. Ekte klokkeklang er overtonerik, det er dette som gjer lyden så sylvaktig briljant. Kurtág har gjenskapt desse overtonane ved, i tillegg til grunntonen, å leggja til knapt høyrbare pianissimo-tonar i det aller høgste klaverregisteret. Chamayou realiserte dette komposisjonstekniske meisterstykket ypparleg.

Høgdepunktet når det gjeld Schubert, var Fantasi i f-moll, D940, som han fullførte fem månadar før han døydde hausten 1828. Dei fire satsane blir spelte i eitt dramatisk drag utan pause, og det firhendige gjev klaverparten symfonisk fylde. Likevel er det ikkje dramatikken og klangfylden, men dei enkle og såre melodiane som grip meg mest. Partiet i fyrstesatsen «Allegro molto moderato» der Schubert plutseleg snur den sorgsame mollmelodien om til dur, er sterkt. Momentet har noko avklart ved seg – som om den dødsmerkte slepper taket ein augneblink og smiler til lagnaden.

Sjur Haga Bringeland

Les fleire artiklar frå Festspillene her.

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis