Kjenslevart
C.P.E. Bachs sentimentale symfoniar lever av kontrastar.
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Høgdepunktet
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Høgdepunktet
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
CD
C.P.E. Bach:
Symphonies
Akademie für Alte Musik Berlin.
Harmonia Mundi 2024
Uventa dissonansar og akkordkombinasjonar, plutselege stemningsskifte og pausar der musikken brått blir hengande i lufta – slikt var det tyskarane i 1750-åra kunne venta seg på orkesterkonsert. Musikkhistorisk var perioden ei brytingstid, for der barokkmusikken hadde vore regelbunden og kunstferdig og komponeringa fyrst og fremst eit handverk, streva den nye generasjonen tonekunstnarar etter spontanitet og originalitet. Det sentimentale erstatta det systembundne i dette som dei samtidige kalla empfindsamer Stil, «kjenslevar stil».
Sju symfoniar
I spissen for dei kjenslevare stod Carl Philipp Emmanuel Bach, komponisten som den gongen var meir kjend enn far sin, Johann Sebastian. Originaliteten hans kjem særleg til uttrykk i symfoniane, som skulle koma til å prega wienerklassikarar som J. Haydn og W.A. Mozart.
På det nye albumet sitt gjev Akademie für Alte Musik Berlin oss suverene tolkingar av sju slike verk. Plata har undertittelen From Berlin to Hamburg. Verka blei nemleg til i tida då C.P.E. Bach skifta frå stillinga som kammercembalist hjå prøyssarkongen Fredrik den store i Potsdam, til å bli kyrkjemusikkdirektør i Hamburg, eit embete han overtok etter G.P. Telemann, fadderen hans, som døydde i 1767.
Generalpausar
Symfoni i e-moll, Wq 177, som C.P.E. Bach komponerte i 1756 og lét prenta i Nürnberg tre år seinare, var den mest vidgjetne symfonien hans i samtida – og truleg òg den beste. Her syner han evne til å byggja opp forventningar hjå lyttaren, for så å bryta med desse på nærast provoserande vis.
Fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 7) byrjar med ein dyster orkesterunisono, der alle instrumenta spelar same melodien. Straks fiolinane frigjer seg frå unisonoen, bivrar bassen vidare på snøgge, gjentekne tonar. Cembaloen får det til å høyrast ut som skarptrommekvervlar. Dei mange generalpausane, der heile orkesteret brått teier, tek pusten frå lyttaren, for Akademie für Alte Musik Berlin spelar så intenst at pausar blir like viktige som klangar. Denne musikken lever av kontrastar; hadde partitur hatt utropsteikn, ville dei stått tett, gjerne to og tre i slengen.
Denne symfonien er også typisk for C.P.E. Bach av di han er så teknisk krevjande. Lytt berre til finalesatsen «Allegro» (spor 9), der fiolinane rasar opp og ned gjennom registeret med skarpt punkterte rytmar. Dette er ikkje musikk for amatørar, men for eit orkester av virtuosar.
Men lysare uttrykk finst òg. I Symfoni i D-dur, Wq 176, merkar me den gryande wienerklassisismens hang til gladlynt trompetspel, munter fløytekvitring og yndig, litt floskelaktig melodikk. Spesielt framtak har fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 4), som vitnar om Akademie für Alte Musik Berlins lange røynsle med – og begeistring for – C.P.E. Bachs uttrykkssterke orkestermusikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
C.P.E. Bach:
Symphonies
Akademie für Alte Musik Berlin.
Harmonia Mundi 2024
Uventa dissonansar og akkordkombinasjonar, plutselege stemningsskifte og pausar der musikken brått blir hengande i lufta – slikt var det tyskarane i 1750-åra kunne venta seg på orkesterkonsert. Musikkhistorisk var perioden ei brytingstid, for der barokkmusikken hadde vore regelbunden og kunstferdig og komponeringa fyrst og fremst eit handverk, streva den nye generasjonen tonekunstnarar etter spontanitet og originalitet. Det sentimentale erstatta det systembundne i dette som dei samtidige kalla empfindsamer Stil, «kjenslevar stil».
Sju symfoniar
I spissen for dei kjenslevare stod Carl Philipp Emmanuel Bach, komponisten som den gongen var meir kjend enn far sin, Johann Sebastian. Originaliteten hans kjem særleg til uttrykk i symfoniane, som skulle koma til å prega wienerklassikarar som J. Haydn og W.A. Mozart.
På det nye albumet sitt gjev Akademie für Alte Musik Berlin oss suverene tolkingar av sju slike verk. Plata har undertittelen From Berlin to Hamburg. Verka blei nemleg til i tida då C.P.E. Bach skifta frå stillinga som kammercembalist hjå prøyssarkongen Fredrik den store i Potsdam, til å bli kyrkjemusikkdirektør i Hamburg, eit embete han overtok etter G.P. Telemann, fadderen hans, som døydde i 1767.
Generalpausar
Symfoni i e-moll, Wq 177, som C.P.E. Bach komponerte i 1756 og lét prenta i Nürnberg tre år seinare, var den mest vidgjetne symfonien hans i samtida – og truleg òg den beste. Her syner han evne til å byggja opp forventningar hjå lyttaren, for så å bryta med desse på nærast provoserande vis.
Fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 7) byrjar med ein dyster orkesterunisono, der alle instrumenta spelar same melodien. Straks fiolinane frigjer seg frå unisonoen, bivrar bassen vidare på snøgge, gjentekne tonar. Cembaloen får det til å høyrast ut som skarptrommekvervlar. Dei mange generalpausane, der heile orkesteret brått teier, tek pusten frå lyttaren, for Akademie für Alte Musik Berlin spelar så intenst at pausar blir like viktige som klangar. Denne musikken lever av kontrastar; hadde partitur hatt utropsteikn, ville dei stått tett, gjerne to og tre i slengen.
Denne symfonien er også typisk for C.P.E. Bach av di han er så teknisk krevjande. Lytt berre til finalesatsen «Allegro» (spor 9), der fiolinane rasar opp og ned gjennom registeret med skarpt punkterte rytmar. Dette er ikkje musikk for amatørar, men for eit orkester av virtuosar.
Men lysare uttrykk finst òg. I Symfoni i D-dur, Wq 176, merkar me den gryande wienerklassisismens hang til gladlynt trompetspel, munter fløytekvitring og yndig, litt floskelaktig melodikk. Spesielt framtak har fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 4), som vitnar om Akademie für Alte Musik Berlins lange røynsle med – og begeistring for – C.P.E. Bachs uttrykkssterke orkestermusikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Høgdepunktet
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Fleire artiklar
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub- rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.
Snart heime: Denne gjengen er klar for å kome heim – fulle av feittsyrer dei har sikra seg i fjellet.
Foto: Siri Helle
Geografisk heimehøyrande lam
Problema oppstår med papirarbeid og pellets.